Ad
Geser:
Můžu natočit film/seriál bez povědomí o RDM, JMS, Bergmannovi, naturalistické 'nové' vlně, whatever. Ale zkus si bez nich vyargumentovat případ, udělat software... Asi rozumíš.
Mě nejde o dokonalé srovnání, ale respekt k jinému oboru. Když budu chtít řezat psa, hůl si najdu ať už půjde o právo, pajdák, fyziku nebo filmovědu.
Je samozřejmě validní otázka "k čemu nám kurva bude ročně třicet nových lidí, co umí s pomocí několika chytrých knih analyzovat film?" Tohle ale ukazuje právě skutečnost, že neznáš místní poměry. V současné době se třeba naše katedra spíše než na výuku analýzy zaměřuje na tzv. "management kultury". Tj. např. jak organizovat festivaly, co je s tím papírování i jak kontaktovat/přesvědčit hosty. Máme třeba projekt Upsolvent, který je vyloženě zaměřený na to, co lidi budou dělat po škole. V rámci stáží si můžeme zkusit leccos od asistence na place po stáž v televizi. Pořádá se tu hned několik přehlídek filmů, mmj. Academia Film Olomouc, jehož snahou je dostávat mezi (místní) veřejnost dokumentární tvorbu o historii, vědě, chemii a dalších věcech, které mainstreamu zrovna moc nevoní (chodí na to školy); vstup zdarma, stojí to pět mega a značná část jde od RWE a jiných sponzorů, NIKOLIV "z našich daní". Jenom jaksi tahle "tržní" potřeba (učit lidi i něco jiného než teorii filmu) vyplynula postupně, a rozhodně je fajn, že se lidi z oboru taky učí, že existuje nějaká iránská/egyptská/filipínská filmografie, a že film lze po shlédnutí zhodnotit i jinak než slovy "Mě se to líbilo".
Jinými slovy - tvoje tvrzení, že to "vychovává hipstery", je vlastně správné (a nemluvím o moderních hipsterech, ale o padesátkových hipsterech, co kouří a nosí umoulousané kabáty/šedesátkové sukně; takový ty "moderní hipstery" á la "Throw it on the ground" u nás moc nepotkáš; a mimochodem nikdo si tu nikdy neřekne hipster, maximálně třeba pseudointelektuál...). Ale jenom pokud hipstery myslíš lidi, co následně chodí pracovat do řady institucí souvisejících s kulturou/zábavou a není jim úplně u zadku minimální rozdíl mezi kopou hnoje a filmy od Trošky (i když, akademické studie by jistě mohly vzniknout i na Kameňáky; to je další věc, co se tu člověk přiučí; filmověda NENÍ učení o filmové kritice). Dalo by se říct, že to vychovává k nějakému kulturnímu povědomí, které následně s trochou vůle lze šířit dále. Někdo z absolventů půjde dělat ředidele místního kina, takže se tam konečně začnou občas promítat i nějaké ne-Líbáše, někdo jiný půjde dělat asistenta režie, další zase bude psát do televize, a jinému zase studium filmovědy otevře skrytý vnitřní talent psát copywriting/knihy/recenze videoher.
A jasně, pár lidí taky půjde učit dále, psát do Cinepuru nebo třeba prodávat nafukovací čluny...
(vše uvedené true story spolužáků)
Pokud chceš namítnout, že "uvědomnělí lidi by si k tomu našli cestu sami", tak to platí pouze pro frakci studentů. Rozhodně pochybuju, že by někdo koukající ve volném čase na film (mezi šichtami ve fabrice, protože se "ještě nenašel"; což se dělo mě pět let zpátky, čili před studiem) jen tak z plezíru zkoušel udělat konkurz na ředitele regionálního kina, kdyby mu předtím čtyři roky ve škole nelili do hlavy historii média, které to kino promítá, kdyby mu neříkali, že jeho myšlenky stojí za něco (nebo ho korigovali v jeho ne-exaktnosti), a kdyby nepotkal jiné podobně smýšlející lidi.
Mě třeba studium (ať to završím nebo ne; nic není jistý) dalo hrozně moc co se týče snahy o argumentaci (aspoň doufám...), přehledu o rozdílu mezi médii, přehledu o žurnalistice a díky řadě spolužáků (i mimo obor; na bytě mám lidi od přírodovědy po právničinu) i širším přehledu o společnosti... a mimo jiný taky nějaký respekt k jiným oborům.
Upřímně, tohle považuju jako docela sukces, vzhledem k tomu, že jsem střední školu strávil na stavárně, kde jsem se učil leda tak o železobetonu a statice.
Stojí to stát peníze? Jasně. Ale s trochou štěstí mu to do konce života splatím na daních; pominu-li, že si poslední rok studium platím sám (poplatky z prodlužování). Nicméně, to je moje debilita.
Je nasnadě, že by obor MOŽNÁ mohl mít jiný titul. Nicméně podle mě to rozhodně není jen záleživost filmovědy. Problém toho, že "není Bc. jako Bc." je do značné míry součást "akademické soutěživosti". Tj. mého spolubydlícího bakaláře z fyziky (nyní doktoranta) svého času intenzivně iritovalo (sralo), že má stejný titul jako známá bakalářka z pajdáku. Nota bene, když její absolventská práce byla založená na nějakých excelových tabulkách a jejich využití při výuce matematiky pro první stupeň ZŠ, zatímco on musel jezdit do Prahy řešit globální výzkum neutrin.
Nebudu se hrabat v tom, nakolik je její (nebo jeho) práce relavantní/přínosná společnosti - jde mi jen o to, že mezi obory existuje nevraživost i mimo "hipsterovské specializace".
Ale jasně, vtip "dáte si k tomu hranolky?" je populární i mezi náma...
Nebudu se bavit o tom, jestli sto lidí na katedře zatěžuje státní rozpočet více, než několikanásobek více lidí na pajdáku, z nichž půjde do oboru (pedagogika) učit snad deset až dvacet procent. Nemám náladu na flame o reformě, pro případ, že by to někdo chtěl ubírat tímhle směrem.
A mimochodem jsem pro školné, stejně jako většina mých spolužáků z filmovědy (jenom jaksi momentálně pro odloženou variantu, protože kdyby se platilo na dřevo, tak je fajn to vědět pár let dopředu...).
Co se týče mojí práce, nevím, jestli jsou vyvěšené veřejně i posudky. Zase jako moc najs nejsou, práce byla uspěchaná a popravdě bych tam raději doplnil řadu dalších stran a aspektů, nemluvě o detailnějším rozboru žánrové analýzy a analýzy narativních linií.
Nevím, co jaké míry se ale dá mluvit o "subjektivní analýze". Je rozdíl mezi tím, když Mirka Spáčilová napíše recenzi a mezi tím, když si dá někdo tu práci a spočítá, kolik střihů nebo close-upů se za film objevilo a vyvodí, co to má za význam. V textu AFAIK komparuju více seriálů dle určitých kritérií (založených volně na Mittellově teorii), následně zmiňuju postavy dle naratologie (Chatman) a pak řeším samotné linie. Leckdo v tom možná najde nějaké nepřesnosti, spíše jde ale o to, že jsem se snažil určit nějaké nové trendy (nesubjektivně!), leč je fakt, že by se hodilo komparovat linie a postavy stejně i v SG-1 a ST: E; na to bych ale musel psát diplomku.
Jak říkám, nejsem z finální práce příliš nadšený.
Ale jasně, protože mě znáš a víš, že se mi BSG líbí a ve volném čase jsem napsal tisícistránkovou "povídku" do značné míry BSG ovlivněnou, tak ti je jasné, proč jsem si za téma zvolil, co jsem si zvolil.
(a abych pravdu řekl, téma jsem si zvolil více jak dva roky nazpět; dnes bych asi sáhl po něčem exaktnějším, co by reflektovalo třeba českou videoherní tvorbu, nebo tak něco. Ne, že bys to nutně třeba bral jako "užitečnější")
Nicméně i bez toho idea, že filmověda bude řešit jenom Kubricka, Bergmana a Bélu Tarra, je hodně zcestná. Filmověda dnes řeší médium jako celek - a do toho patří jak "artfilmy", tak hollywoodské blockbustery (Kamila Fila, který si na detailní analýze mainstreamové produkce postavil živnost na Aktuálně a teď v Respektu, mimo jiné taky učí...), televize nebo třeba i videohry (Game studies snad nějak existuje na MU, ale možná ještě nejde o samostatný obor, teď nevím).
Abych to uzavřel - podle mě, je-li něco pro společnost validní, a je fuck, jde-li o právo, roli žen, televizní pořady nebo pedagogiku, měla by na to existovat akademická a vědecká reflexe (otázka je, nakolik je zrovna moje práce vědecká, že, když k ní sám mám hory výhrad). Studovat něco, co člověka baví, není jen "naše" specializa a jde to třeba i na fyzice (viz ta neutrina; i když ho náročnost srala, docela si tvorbu práce užíval). Tebe jako právníka ale může těšit zase fakt, že narozdíl od filmovědce, učitelky i fyzika dělajícího vědu, si nejspíše vyděláš znatelně více.