F-35 neni v podstatě Raptor. Sice vypadá podobně, ale má úplně jiný zadání a taky úplně jiný schopnosti. Raptor je letadlo, jehož zadání znělo "získat vzdušnou převahu za jakoukoliv cenu", což se rozhodně podařilo. Při testech se prokázalo, že jedna F-22 dokáže zlikvidovat osm F-15 a ani se nezapotí (stejně tak zkoušeli 2×F-22 vs 16×F-15, výsledek stejnej). Má mnohem lepší letový charakterisktiky (větší přebytek tahu, stoupavost, cestovní i maximální rychlost a může manévrovat při větších úhlech náběhu i čistě aerodynamickou cestou + motory s vektorovánim tahu, který všechno zrychlujou a úplně přebíraj řízení při odtržení proudnic). Je to čistokrevná stihačka, která bez nesnází zlikviduje jakýkoliv jiný letadlo, ale má nehorázný nároky na týlový zabezpečení (vybavenost letiště). Taky funguje na principu brute force - má kanon M61 s kadencí 6000 ran za minutu (100 ran za sekundu) a obrovskou zásobu munice. A dělá ji Boeing.
Oproti tomu F-35 je v podstatě náhrada za F/A-18 Hornet. Nespoléhá se čistě na obří výkony, ale na inteligentnější využití zdrojů. Je to takovej všeuměl, dokáže nést větší škálu munice a v závislosti na verzi startovat a přistávat na letadlový lodi, nebo startovat a přistávat na místě (tuhle verzi bych zrušil, je dost nešťastně řešená, USMC mělo radši zainvestovat do rozvoje Boeingu X-32 a z F-35 zachovat jen verze F-35A pro USAF a F-35C pro USN).
F-14 Tomcat už je v důchodu, ale byl to dobrej stroj.
Můj nejoblíbenější je ale
F/A-18C Hornet. Výkonově sice zaostává, ale na svoji dobu byl řešenej přímo geniálně. Je to mistr všech řemesel a skutečně bravurně zvládal jak roli stíhacího letounu (díky schopnostem manévrovat při (na svou generaci) dosti velkejch úhlech náběhu), tak roli námořního útočnýho letounu (no s F-111 se rovnat nemohl, ale pro účely USN byl dokonalej).
Navíc je to prostě nádherný éro
Teď pole jeho působnosti rozšiřuje F/A-18E/F Super Hornet a EA-18G Growler i na další role (létající tanker a REB). Dostal úplně novou výbavu i motory a částečně se změnilo i řešení aerodynamiky (který umožnilo ještě zvýšit maximální úhel náběhu). Sice už to nevypadá tak elegantně, ale svou roli plní pořád skvěle, zkrátka na koncept z roku 1974 je to naprosto geniální