Ray:
Člením to podle pořadí odstavců Tvého příspěvku (pořadí "odshora dolů")
Tvůj 1. odstavecNejsem si jistý, že bych si myslel, že "islám je zlý". Spíš jen že je jediným náboženstvím, které nejenom inspiruje idioty k vraždění poslední dvě milénia až dodnes, ale ještě se tím - více/méně chlubí bez náznaku zaurdění, nebo lítosti, o případném vyjádření takového citového hnutí důležitým islámským duchovním (či jiným "mluvčím" islámské "církve") ani nemluvě. Taky mě trochu mrzí, že žádný z jejich hlavních duchovních nedokáže jednoznačně vstát a říct potenciálně militantnější čási "oveček": "Urbi et orbi", zahoďte aspoň na čas kalachy a nezabíjejte lidi, protože už to neštve jen svět a vaše mírumilovnější souvěrce, ale i Aláha už to začíná točit.
Ten vývoj okolo Izraele ... Pravda, šermovali se tam poměrně dlouho, ačkoliv se mi nechce věřit, že kdyby tam byl před Evropskými konflikty takový soulad, že by se pak sto let pokoušeli Arabové Židy vyhladit a Židi Araby vytlačit za vysoké zdi "jenom" kvůli evropě.
Odstavec 2 (dějepis impérií):Tibet, Mongolsko, Řím,... Ano, tato impéria byla "svého času" expanzivní. A kdyby dneska pod stejným praporem a hesly jako "jejich času" vyráběly kupy mrtvol, podobně jak je ("zne"?)užíván Islám sebevražednými pitomci a jejich šéfy, asi by my (podobně jako arabský/islámský expanzionalismus) ležely v žaludku (nebo bych se jejich expanze BÁL) víc. To je podle mého rozumný rozdíl v reakcích na "nyní už neexistující hrozbu" a na "existující hrozbu".
Ten rozdíl v předmětech studia - Šůr, vidím to podobně. Vyučuje se převážně "vlastní" dějepis a to nejenom geograficky vlastní.
Odst 3 (Základka a zdroje informací)V tom případě já jako produkt čerstvě popřevratového (základního) školství jich neznám "prdele" čtyři, protože tyhle informace se ke mě nedostaly. Na druhou stranu, jsem neměl možnost poslouchat konsenvence, nebo si cíleně (či mimoděk) vyhledávat konkrétně tyhle debaty.
Odst 4 (Vyjímečnost, kontra relevantnost tématu přednášky)Kdyby křesťanství ještě dneska STÁLE dělalo represe na pohany a já byl pohan, přišlo by mi to mnohem relevantnější. Tímto úhlem pohledu se dívám i na oficiálně proklamovaný (a sem tam praktikovaný) vztah muslimů k ateistům (asi já) a jinověrcům + jejich národně/náboženským kulturám.
Odst 5 (Wernerův vědecký přístup)Netuším. Nehledal jsem a ani nenašel. Nějáký (alespoň basic) infodiging musel udělat, jak při tom ale postupoval spíš nezjistím, než zjistím. Mimo jiné proto, že nejsem jeho "dlouhodobý" fan, jen mě teď zaujal.
Odst 6 (temnota Evorpského středověku v závislosti na expanzi Islámu)Kloním se v tomhle spíš k Tvému názoru, ačkoliv si myslím, že odstřihnutí od druhé (východní) poloviny říše, nemalé části zdrojů obilí v severní africe a od centra vědění na východě Říši římské k nestabilitě a nenávratnosti z jejího "pádu" pod barbary asi nemálo pomohlo.
Odst 7 (Trend bitev)Ano, historie. Na druhou stranu bych VELMI rád viděl porovnání počtu "útočných" bitev a válek iniciovaných z muslimských impérií a těch, co míříly "z druhé strany" - tj od křesťanského světa do muslimského. Obzvlášť s přihlédnutím k tomu, kdy útočníci vysvětlují svoji agresi svým náboženstvím. I v historii je statistika... Obzvlášť když se hesla a nátura zmiňovaného náboženství od "historie" oficiálně moc nezměnila dodnes.
Odst 8 (na co jsem reagoval)Na obsazení Španělska, Balkánu a když na to příjde i samotného "Turecka". Jedním z efektů politické korektnosti je fakt, že se do "západu" všichni ostatní MOHOU "obouvat" vcelku jak chtějí, ale chraň bůh, když si na vlastním území (libovolně jestli USA, nebo Nizozemí) vezme jakkoliv do huby Aláha, nebo další módni "korektnostní" tabu. Pokud ho neutlučou čepicema jeho korektnější spoluobčané, skončí v zádech s kudlou od nějákého lokálního náboženského pomatence. Já se na Diplomacii nedívám jenom jako na tancování mezi porculánem, ale i jako na jistou reciprocitu. Když čínští DIPLOMATI testují na soaré reakce US prezidenta produkcí čínské hudby z doby Korejské války, jejímž tématem je doslovně "hubení amerických psů", arabové z nemalé části už "západ" všeobecně mají rádi jako kudlu v zádech a Rusko celé nakřivo z (v podstatě proti většímu počtu ruských střel neefektivního) US "deštníku" vyvíjí novější a efektivnější interkontinentální nosiče, netuším, jestli není podobné protěžování "snášenlivosti" poněkud kontraproduktivní - obzvlášť tedy, když (jak jsi naznačil na začátku Tvého odstavce) záleží korektnost (a s ní související úcta) "populací okolních států" na moci (a zdání moci) daného státního či nestátního celku. Není tedy lepší budit dojem, že "do mě nikdo rejpat nebude", než hledat v zákrutech psychologie protistrany, proč mi při přivítání místo podání ruky dupli na nohu?
Co se identifikace národní kultury týká, myslím, že by to měla být otázka daného národa, ne kultura nějákého nasazeného "sulejmanského guvernéra" a jeho (převážně importovaných) poddaných. Tedy v tom Španělsku a tehdá. Teď už je to složitější, tohle cítím asi stejně jako Ty.
Odst 9 (pálení knih muslimy a křesťany)Nepočítaje "muslimské pálení knih" zbytků přímo v ruinách říše Římské, případnému návratu Evropy k antickým ctnostem stačil fakt, že už se učenci západu (nebo ti, co se za ně považovali) nedostali ke svým backupovým knihovnám na východě. Abych parafrázoval wikinu "Východořímská říše byla ekonomicky konsolidovanější a hustěji obydlenou polovinou impéria, která bez vážnější újmy přežila chaos stěhování národů (mimo jiné související "příchod barbarů" z Evropy)." Pak následuje spousta jiných (včetně evropských a perských tlaků na bývalou říši římskou) a pokračuje to "Obzvláště ztráta bohatého Egypta, který se vzdal ARABÚM téměř bez boje zradou monofyzitského patriarchy, východořímskou říši rozhodným způsobem oslabila....Říše v průběhu 7. století postupně ztratila svůj římský a antický charakter. Hluboké vnitřní a vnější změny vedly tudíž také na Východě k nástupu středověku... Jinými slovy - prostě si myslím, že při nejlepší vůli nemohl západ stihnout za necelých 120 let sesbírat zbytky a znovu se "naučit antické ctnosti" na východě. A pak už na tom nesešlo, protože tam ta "antická ctnost" vcelku přestala být. A nakonec tam samozřejmě přestala být i "Východní říše" a vyklubala se mnohem méně "spřátelená" "Otomanská říše"...Čísla jsem hledal a nenašel, takže je otázka, jak vypadá statistický poměr pálení zbytků antiky mezi Evropany a Muslimy.
Antika skutečně NEJSME "my", ačkoliv z antiky odvozujeme svoji civilizaci, včetně mnoha zásadních hodnot. Řekněme ale, že jsme pohrobky "křesťanského/anticického světa".
Odst 10. (Co dělali jiní nám je "horší" než co jsme dělali my jiným)Já tímhle ale nevysvětloval honbu za pravdou, ale "důvod". Pluralita a postmoderna nebo ne, sobectví se dá úspěšně aplikovat na celé národy (a děje se tak HODNĚ často i dneska). Což považuji za důvod toho, že tam nepřihodil ještě grafy úmrtí v "křesťanských koloniích" a "vlastní" ztráty během různých "honů na čarodějnice".
Když se JENOM jedna strana mezikulturní diskuze vzdá lpění na své kultuře a identitě, kdežto ta druhá NE, neskončí to všeobecnou láskou a porozumněním, ale asymilací méně soudržné kultury do té soudržnější, a stane se tak podle pravidel té soudržnější. Západní i východní říše šly v plamenech dolů mimo jiné proto, že nebyly příliš kulturně soudržné a že "dominantní" národ a kultura dané říše v době pádu většinou ztratila objektivně svoji sílu. Často najímáním žoldnéřů z kmenů se kterými říše bojovala. Soudržnost vlastní "kultury" je (obzvlášť, když je zrovna konfrontována s dominantně stavěnou JINOU kulturou) celkem důležitej faktor.
Ovšem neschopnost uchránit si "svou" pravdu často končí zjištěním, že už neochráníš ani SEBE. Dobré praktické cvičení na téma souvislosti ochrany práva na "svoji pravdu" (či názor) a ochrany své bezpečnosti je stoupnout si v demonstraci skinů na pódium a zakřičet (třeba), že "cikáni jsou taky lidi". Zkus to ale zařvat z jednoznačné pozice síly - třeba s kvérem v ruce... Kupodivu to dost možná bude znamenat, že tomu prohlášení vyšetří větší kapacitu svých holých hlav - když to říká někdo silný, třeba na tom něco je...- Výsledná reakce bude ale určitě jiná. Národy (řekl bych) nemají příliš jiný přístup.
Odst 11 (nectnosti říma)Ne, tehdá byl ještě "ekonomicky konsolidovaný" teda podle wikiny. Ještě skoro 200 let byl v pohodě, než začal vykazovat stejné znaky úpadku jako západ.
Pravda, byl schopný super "občanských náboženských válek" (stejně jako dnes mezi sebou muslimové). S tím Ježíšem to má v sobě nějákou tu pravdu, ale
1) ti židé, co o nich nikdo nevykřikoval, že jsou králem židů, ukřižováni nebyli - Ježíš byl (nemálo) "politický" případ - a tudíž z pohledu římanů nestandardní.
2) Chytili, (lehce?) rozmučili a předali ho římanům s vědomím že ho popraví židovští duchovní (alespoň myslím?)
3) "Zachraňte svého proroka, jestli chcete..." Ne, propusťte Barnabáše... Tuhle myšlenku asi netřeba příliš rozepisovat, ale nedůslednost římské "perzekuce" a důsledost židovské "nepodpory" je zarážející.
Odst 12 (kdo je horší pán - briti nebo muslimové?)Možná ta role není tak velká, ale fakt, že Hinduisti/indové dneška celkem nic nemají proti britům/křesťanům, ale proti muslimům celkem ano, je pro mě poměrně důležitej ukazatel na vahách.
Odst 13 (zdroje informací)Udělám co půjde, ale nečekám v dohledné době příliš (vlastního) osvícení. Ani vědomostního, ani morálního. Co se "palestinského New Yourku" týká, moc bych na něj nesázel, ani kdyby jim nalezli vprostřed Gazy ropnej vrt a všichni Izraelci byli ochotní okamžitě odletět na Měsíc. Pouštní národy bez jednoznačného a plynulého zdroje "bezpracných" příjmů se většinou nemají tendenci pokoušet prosadit v architektuře, nebo (neválečné) technice. Dosáhnou v té "civilizaci" nanejvýš asi tak, jako my (ČR)... Což je někde mezi "nicmoc" a "skoro už průměr".
Odst 14 (riziko, které na sebe bere těmi "přednáškami")Jistě, tím jsem nechtěl říct, že jenom muslimové jsou fundamentální pitomci s kudlami. Na druhou stranu Ti od Poláků a Texasanů headhunt nehrozí, pokud si to vykládáš ve "své" zemi. Od muslimů Ti hrozí při headhuntu kudla v zádech skoro všude ve světě (USA, Nizozemí, Francie,...). Ale blbci jsou všude. Mě v tom odstavci na který reaguješ tím "Skepticonem" nešlo o to, že "oni jsou zlí a my ne", ale spíš o to, jestli TAKOVÉ riziko stojí přednášejícímu za to podstupovat, i když za to může získat jenom směšné hodnoty nazpět. Na přednášení asi nezbohatne a kvůli "pocitu moci nad davem" by snad krk nenastavoval... PROČ by ho tedy podstupoval, kdyby svému sdělení nevěřil?
Odst 15 (co to je "muslim" a kolik jich znám)"Muslim" (tedy ortodoxní) není ženská, co je za mlada rodinou poslaná na STUDIA do středoevropské "rádobyzápadní" verze civilizace. A to ani když nosí šátek, nepije alkohol a nekejvne na nabídku nemuslimského kluka (ačkoliv by bylo asi složité dokazovat, jaký procentuální vliv mělo na toto rozhodnutí její náboženství a jaký ostatní faktory - bohatství a přitažlivost nápadníka, její okamžitý tělesný a duševní stav atd. Je jisté, že určité (netuším jak malé) procento muslimsky vychovávaných děvčat by za příhodných okolností kejvlo). Muslim (ortodoxní) je člověk, který žije podle koránu a všech jeho (sebeblbějších) nařízení. Světské právo řeší Šaríou, světskou vědu má tendenci odmítat, ale věrouce se věnuje tolik roků, kolik jen může, hadždž vykoná preventivně raději vícekrát (a nebo by alespoň rád vykonal). Jeho snem je sedmé nebe plné huristek a z knihy i od imámů ví, jak se tam dostat. Je ochoten se oženit s ženou z jiné kultury (pokud halasně přijme islám), ale pokud jeho sestra odejde s mužem z jiné kultury, je zavázán jí zabít, kvůli "ochraně cti".
Tak pod tímhle vidím průměrného (ortodoxního) muslima. A osobně neznám žádného, protože většina z těchhle Evropu neobráží a s netem/facebookem se teprve hledá. Prostě si myslím, že "kosmopolitní" část islámského světa si nasadila masku kterou svět nejen akceptuje, ale i s otevřenou náručí přijímá a mezinárodním obchodem odměňuje, ale chudí a MNOHEM početnější "ortodoxní" představují podstatu islámu.
Zásadní potíž s tou muslimskou hlasitou násilnou menšinou je v tom, že pořád přijímá a snaží se uvést do praxe dost (pro okolí) nebezpečných principů a nejeví náznaky nejmenší šance na změnu.
"Genocida miliardy lidí za den" v dnešním světě není problém, ale jenom morálně/diplomaticko/ekonomická překážka. Problém to byl v době, kdy se zabíjelo šípama.
Ty pomalé krůčky zní skvěle, jenom by v takovém duelu naštvalo dostat se pomalu malými krůčky až do poloviny vzdálenosti, jenom abys zjistil, že jejich jediný praktický efekt je, že protistrana má menší problémy s mířením soubojovou pistolí. Mnohem lepší je, když ty krůčky praktikují strany obě a v prostředku ty pistole odloží. Poněkud mi ale schází zpětná vazba na ty "druhé" krůčky (ačkoliv to může být opět dané nedostatkem informací.)
Ano (geopolitické sobectví) JDE mi především o Evropu. Na druhou stranu, dneska už dávno evropa NENí centrem "západní kultury a moci". Proto myslím, že když (až) půjde USA dolů, my (respektive EU) půjdeme za nimi. V ČR máme Vietnamce ukrajince a mongoly, spíš než araby. Pravoslavní a budhisti (i když s trochou té mafie) jsou podle mého dobudoucna celkem v klidu. Proti pošahanější části vyznavačů islámu zcela určitě. Z pozice muže si myslím, že vymíráme, ale já osobně to řeším tak, že si nevezmu "rádobyzfeminizovanou" evropanku. Jinak v Číně ty porodnostní kvóty (směrem dolů na dvě děti) celkem zafungovaly v horizontu dekád, takže to JDE, ačkoliv ve "svobodné" kultuře by to byl oříšek. Zároveň není "chyba" jen na bedrech žen - single lifestyle, ekonomické faktory a kult všeobecné nezodpovědnosti (příležitostný sex s ochranou je TOLIK snazší než rodinný život a výchova dětí) preferovaný i muži je to, nač ukazuju prstem já. Můžu se vciťovat do role ženy (odlišná stavba mozku a systému vnitřní sekrece, jiná výchova a životní zkušenost), stejně jako delfína, opice, blázna, nebo špičkového génia. To ovšem ani v nejmenším neznamená, že citově zakusím v (simulovaném stejném prostředí) stejné podněty, nebo dokonce dojdu ke stejným závěrům za stejných podmínek, jako oni.
Myslím, že lépe se kompromisy dělají na základě jiných metod, než vcítění. A taky v kompromisu nevidím jenom malý "zisk", ale i malý ústupek. Spousta malých ústupků na všechny strany vede k tomu, že jsi sice (diskutabilně) "kamarád" skoro s každým, ale nemáš skoro NIC podle toho, jak to chceš a potřebuješ Ty sám, což Tě v konečném počítání spíš oslabí, protože nemáš pod nohama ani kousek jednoznačně pevné půdy.
Taky mě pořád trochu vadí mentalita, která vede k poměru mezi "muslimskými nábožensky motivovanými útoky na ostatní" a "nábožensky motivovanými útoky ostatních na muslimy". Mám tak trochu podezření, že se ta čísla sobě navzájem ani neblíží.
http://www.novinky.cz/zahranicni/285789 ... -lidi.htmlAir Force1:
Je to defakto jedna kultura.
Západ už to nestihne, protože ztrácí pozici moci a síly, na kterou svého času mohl aspirovat. Moc a pozici ztratí dřív, než jakýkoliv "pozvolný přechod" má šanci zapustit byť malou část kořínků.
Dej "vidlákolendu" deset let bez zahraniční pomoci nové "nepitmé" vládě a uvidíme, jak hluboko od toho "normálního státu" na stupnici dokloužou.
Stačí, aby imámové plošně rozhlásili "ne" a spolupracovníci z Iránské kampaně, lepší než franctíci by se nehli ani o krok. Pokud by rovnou neotočili kvéry.
Jestli ho i po příměří (a ze strany Izraele jeho dodržování) nebude Hamás srát ostřelováním, tak nepůjde. Proč by riskoval celkem slušnou strategickou pozici, když mu hrozí, že se na něj "sousedi" zas bratrsky NAJEDNOU sesypou?
St0rm:
Pistole přiložená k hlavě je super záminka k tomu se zvednout ze židle - to máš pravdu. "navrch"? Sedmimilionovej stát bez lokálního spojence co stojí proti (minimálně) čtyřnásobné početní i materiální převaze okolních supů, co jen čekaj aby si z něj ukrojili? Mluvíme pořád o stejném Izraeli uprostřed arabských států? Vždyť je to spíš jako Čechy před druhou světovou (s větším počtem "německa" v okolí...
Něčím HODNĚ malým a úzkostlivě selektivním. Tý kůče to ani nevohlo plot a dokonce varovali sousedy. Zlí izraelci...? Kdyby hráli na jistotu, tak nejen že ani nemuknou, ale vyhladěj celej okolní blok. Dostatečně silné bomby na to mají.
Ray2:
Mě na tom ústavním puči zneklidňuje, že ho hasej a že je vůbec potřeba.
Air Force2:
To je ale chyba, obzvlášť pokud to jako jednu bohem nařízenou "superválku" vidí druhá strana (nebo alespoň její militantně/pitomější část)...