Napíšu to sem, protože recenzuju jenom episodu, ne celý seriál... Navíc to tu čte více lidí. Jde o nové kusy nové TV sezóny.
Revolution J.J. Abrams udělal postapo o světě, kde přestala fungovat elektřina, ale vypadá to á la Pošťák - lesíky, "fantasy"/retro rekvizity a všudypřítomná feudální atmosféra. Co trochu kazí konstukci fikčního světa je fakt, že za patnáct let by se svět nemohl změnit tak moc (trvá skoro století, než města zarostou tak, jak v Revolution zarostla), o strašlivém akcentu na meče, kůži a muškety ani nemluvě - možná mě Air Force et al. opraví, ale mám za to, že moderní útočné pušky (kromě zaměřovačů) nepotřebují elektřinu, takže pak nedává moc smysl, proč najednou milice přešly na podomácku upachtěné ZE PŘEDU NABÍJENÉ pušky...
Tolik k světu, což myslím každého nerda zajímá. Nicméně ani narativ není zrovna terno, a na vině je právě standartní Abramsova konstukce děje. Dočkáme se cool úvodu i závěrečného oh-tak-šokantního cliffhangeru, neustálého budování narativních otázek a dalších věcí, které známe už z Alias, Lostu, Fringe či Alcatrazu. To, co bylo před dekádou něco nového, tady čpí zatuchlinou, protože právě z Alias, Lostu, Fringe i Alcatrazu už víme, že Abrams prostě píše za pochodu a když má na nějaké z mystérií odpovědět, je to povětšinou dost neuspokojivé. Typologicky nezajímavé postavy také nepomáhají.
Průměr.
Last ResortTohle je označováno za novou BSG, což je nutno ujasnit. Nejde o sci-fi, nýbrž o spekulativní fikci - story popisuje atomovou ponorku USS Colorado, jež dostane (na pozadí politické krize v USA) rozkaz odpálit atomovky na Pakistán. Protože rozkazy jdou nějakou druhoutnou linkou (jsou fishy), kapitán je zpochybní (atomovky se přece jen neodpalujou den co den) a následně na Colorado začnou střílet vlastní americké lodě. Colorado však najde útočiště na ostrově v Indickém oceánu, pro výstrahu odpálí atomovku na Washington D.C. (!) a vyhlásí vlastní stát (autonomii zaručí 17 Tridentů).
Oproti BSG chybí skutečně fest naturalistická atmosféra plná hnijících mrtvol a antihrdinů, právě proto by ale Last Resort mohl být zkousnutelný pro většinového/koťátkovějšího diváka více (Klenotka, třeba). Zároveň je scénář překvapivě chytře napsaný, má v sobě narativní otázku ohledně skrytého puče v USA, ale třeba i to okupování ostrova posádkou Colorada slibuje alegorii na okupaci Iráku/Afganistánu/čehokoliv (tj. hrdinové nejsou úplně čistí). Dost mi to připomnělo tématem Skálu, kdyby však Skála byla braná jen z pohledu Eda Harrise, s atomovkymi místo VX plynu a ponorkou namísto Alcatrazu.
Rozhodně velmi příjemné překvapení.
666 Park AvenueNěco jako Darkplace, ale brané vážně. Nebo taky něco jako Byl jednou jeden dům, kdyby však činžák byl začarovaný. Story popisuje příchod mladého páru do luxusního newyorského činžáku a jejich vzestup na společenském žebřížku. Dům je však vlastněn Satanem hraným Lockem z Lostu, který nájemníkům výměnou za duše plní roztodivná přání. Zní to možná debilně, umí si to však velmi dobře hrát s faustovskými motivy a dost zjedně je připodobňuje (ve stylu Ďáblova advokáta, či i Wall Street) ke kapitalismu ("Já jenom lidem plním jejich přání..."). Má to navíc velmi silnou stránku ve výborném duu představitelů a jejich uvěřitelných vztahových dialozích, plus pilot nevystřílel většinu munice svého námětu (oproti tak trochu Last Resort) a slibuje ještě vypečený psychoteror.
Opět příjemné překvapení!
Sečteno-li a podtrženo-li, nic z toho není koulervoucí bomba, a jak z Last Resort, tak i u 666 si počkám na ohlasy z více dílů, a teprve poté si je případně doplním. Nicméně je důvod k optimismu.