Mission Impossible 4
Moc pěkná bondovka, jen ten Sean Connery tam chybí...
8/10
Je v téhle souvislosti fakticky divný, jak moc se svým stylem liší různé díly MI. Všichni tak nějak víme, že třebas Bond v 60. letech byl komedie (završeno ale ad absurdum až v 70. letech), pak se s jinými herci postupně v devadesátkých stal akčním filmem (které ale zase zaživaly zlatou éru v osmdesátkách) a po poslední reinkarnaci s Craigem se z toho stal naturalistický thriller á la Bourne.
Tetralogie Mission Impossible těká mezi žánry velmi podobně - ale vůbec při tom nemění protagonistu.
Takže MI4 (natočený pánem, co režíroval filmy Pixaru), ačkoliv jde o fajn akční komedii, je skutečně velmi divným zážitkem po ultrahardcore MI3 (natočený pánem, co udělal LOST, Alias či Star Trek 11). Srovnejme si pár detailů:
ANTAGONISTÉ
MI3 - hlavní záporák je tlustý překupník zbraní, který kooperuje s rogue elementy US vlády, ve snaze vyvolat false flag operation, díky níž USA napadnou a obsadí nějaký blízkovýchodní stát. Je to reflexe dobového zeitgeistu, ať se nám to líbí či ne, protože to je jako okopírované z konspiračních teorií řeších 9-11/Irák.
MI4 - hlavní záporák je šílený švédský vědec (nebo kdo), který chce vyvolat atomovou válku, protože si myslí, že jederná apokalypsa a nukleární zima je hrozně moc dobrá/nutná pro evoluci člověka/Země. WTF?
AKCE
MI3 - mezi akčními scénami výrazně zaujme hned první větší, v níž Cruiseovo komando s pomocí automatických sentry gunů v noci zaútočí na hnusný sklad plný teroristům, načež Cruise sklad infiltruje, najde zajatou (mučenou, celou od krve a zpocenou) agentku, píchne ji nekompromisně do srdce adrenalin, a oba se "vcelku uvěřitelně" (všechno kolem vybuchuje) prostřílí skrze asi tucet zloduchů ven. Celou dobu barák stále odstřelují kulomety, takže to působí jako kombinace drone útoků a fakt schopného a akurátně upoceného komanda.
Nebo druhá výrazná scéna na mostě, kde opět dojde na drony, a konvoj agentury zde dojde ambushe - kus mostu je ustřelen, umírají lidé a hlavně - Cruise neuspěje ve snaze zastavit unikajícího padoucha. Do kamery co chvíli svítí světlo, takže ačkoliv se to odehrává během dne, slunce bodá do očí.
Meanwhile in the sequel...
MI4 - první akční scéna je Cruiseův únik z ruského vězení, kde za hudby nějakého šlágru 50. let hlavní hrdina tančí a ladně zbije asi 30 dozorců, vyvolá vzpouru (podpořenou hackováním vězeňského počítače), ale nikde není vidět, že by někdo přišel k větší újmě než pár modřinám. Především to celé působí spíše jako z muzikálu nebo grotesky.
Druhá akční (nebo spíše napínavá) scéna, která vytane na mysli, je infiltrace Kremlu (!), kde Cruise a Simon Pegg dělají ruské důstojníky. Pegg jako komický sidekick ovšem většinu doby Cruiseovi šeptá, jak je hrozně cool, že spolu mají misi, a že si měli vzít ještě masky, protože pak by to bylo jako při předchozích Cruiseových misích. Pegg tu hraje totální kombinaci komického kecky (jediné, co chybí k dokonalosti, je že není černoch) s fanboyem zamilovaným do legendy, a za celou "hrozně moc rizikovou operaci" pronese více slov anglicky než rusky, přičemž většina z nich je adorování profesionála Cruisea. Kdyby je někdo náhodou zaslechl (z toho asi tisíce strážných), byli by v prdeli. Naštěstí měli asi správnou haluz. Operace však nakonec cizím zavinění nevýjde, oba z Kremlu utečou a pak barák vybuchne.
KLIMAX
MI3 - Cruise je v bezvědomí a jeho manželka, která se až před minutou dozvěděla, že Cruise je tajný agent, ho musí ubránit. Střílí poprvé v životě, je hysterická, panická, ale kombinací potů, slz, hekání, štěstí a cukavého shakycamu nakonec oba dva (!) padouchy odpraví. Je to pěkná dekonstrukce akčních filmů, protože tentokrát se vlk samotář neobešel bez podpory své milované, navíc tu na vrcholu filmu jde o postavy, nikoliv o svět.
versus
MI4 - Tom Cruise se bije mano-a-mano se šíleným vědcem, zatímco na San Francisco letí omylem vypálená ruská atomovka a už už skoro líže střechy mrakodrapů. Celá rvačka probíhá v prostorově komplexní budově (automatické nadzemní garáže), kde samovolně se pohybující výtahy aut OPĚT připomínají fungování starých grotesek a cartoonů a toho, jak v nich samočinně pochodující hrdina přestupuje z jedné přesouvané traverzy na druhou. Nakonec po pološílené bitce Cruise šíleně seskočí z mnoha pater autem (it makes sense in context) a nadálku deaktivuje ruskou atomovku. Samozřejmě snad v úplně poslední sekundě. Uff...
TECHNOBLÁBOLY
MI3 - vrcholem technologie je mikrovýbušnina, kterou vám padouch nacpe nosem k mozku, a pokud ho neposloucháte, tak ji odpálí. Tohle je názorně demonstrováno hned z kraje filmu, kde se bombu pokoušejí jedné agentce deaktivovat pomocí defiblirátoru, ale technika je zklame a defibrilátor se nabije až pár sekund po její smrti.
Celé je to opět naturalistické a technologie působí až nechutně věrně, asi jako (skutečně i existující) výbušné obojky. Neposloucháš? Urve ti to palici. Bombu pak navíc do nosu dostane i Cruise (což je důvod, proč je pak v bezvědomí).
MI4 - byť i zde technologie přináší zklamání (u čehož pramení napětí, ale tak to více méně bylo i v minulém díle), vrcholem mnoha nových udělátek je... přenosné plátno, na které je promítán obraz místnosti tak, aby ji ze své perspektivy viděl strážný té místnosti a nevšiml si, že se za plátnek schovává Pegg a Cruise. Kteří se samozřejmě celou dobu dětinsky popochují. Je to celé tak naprosto over-the-top udělátko, že to jednoho přiměně k úvaze, že v Cruiseově agentuře musí být reinkarnace Q.
V jednom okamžiku také Cruiseovi selžou jeho přísavné rukavice. Není to ani tak zajímavé tím, že se to stane, jako spíše tím, co to přípomíná...
versus
All in all, MI4 je fajn akční slapstick, ale pokud vyznáváte naturalističtější přístup á la Bourne/Craigův Bond, závažně hrozí, že vám příjde jako sračka. Fakticky masivně konstrastuje se třetím dílem, a to třeba IMO výrazně více než jak spolu kontrastuje Alien 3 a Alien 4. V Alienovi, podobně žánrově rozbité sérii, totiž nikdy vetřelci nezačali tančit nebo se třeba ďábelsky smát - v kontrastu s tím hlavní záporák MI4 skutečně působí neuvěřitelně cheesy dojmem a k perfekci mu chybí snad jen hlazení kočky nebo scéna z otáčejícím se křeslem...