No to je otázka, vzhledem k tomu, že se o to nikdo dříve nepokusil, nebo aspoň já o tom nevím
Ono držet se žánrových škatulek je snazší pro autory, televize i diváky. A u nás je vůbec zázrak, že existuje něco jako CSI Anděl... I když třeba ve filmu tohle rozebírání detektivní práce dost připomíná Zodiaca. Seriálová omezení jsou sice validní připomínka (natáčejí to rychle, ano, má to vliv na kvalitu), ale taky neřeší vše - máme HBO, které se s těmito limity (vysílá na TV, ale v lepší kvalitě) taky umělo nějak poprat. Když se chce...
Jisté je, že většinový divák tu žánrovou čistotu (bez přesahu) asi preferuje více než sofistikovanosti. Ale to taky nemusí být indikátor kvality nebo vůbec vlivu - třeba Mad Meni dost profitují na tom, že se lidem s vyšším příjmem prodávají mechandisingované oblečení a itemy z toho seriálu (saka, smokingy, šaty, neznáš-li), čili zjevně jde o dost okouzlující podívanou, aby to donutilo chytré/bohaté lidi provádět takový neviditelný cosplay...
Nojo, Matrix je Matrix... ale těch nedůležitých děl je řádově více, než těch revolučních. Čili co má větší potenciál k ovlivnění diváka? Jeden Matrix nebo padesát jiných, průměrných akčních filmů, kterým divák věnuje daleko více času? A nějakou ideologickou příslušnost mají vždycky, byť třeba nezamýšlenou nebo co-nejvíce-neutrální. Dosaď cokoliv jiného, od her po knihy, vždycky jsi balastu vystaven více než kvalitě, a pokud o něčem ten balast/kvalita vypráví, je na nějaké straně spektra.
Zrovna z Batmana mě jeho ideologie sere právě proto, že na jakési chytrosti/hloubce IMO dost staví svůj půvab.
NGE je jako Farscape, musí se mu dát čas.
Jako můžem se o tom bavit hodiny. Mě šlo jen o to, že nějaké studování médií má důležitost, protože média jsou to, co do značné míry utváří náš subjektivní náhled a názory. Takže i když nesouhlasím s Geserem v jeho vizích levicové apokalypsy, rozhodně souhlasím s tím, že de facto díla mají nějakou kulturní/politickou/náboženskou/ad. příslušnost, která více či méně působí na diváka (jeho názor by se mohl prokázal, ale bylo by k tomu třeba vybrat vzorek seriálů z minulosti a součastnosti a analyzovat ho a pak pak statistiku z obou historických vzorků porovnat, například). Důvody toho jsou složitější a souvisejí i se zázemým (televize vs. film) a fungováním byznysu (žánry se vykrádají), nicméně přesto na nás média (nejen zpravodajská) neviditelně působí. Bez konspiračních konotací, prosím.
PS.
Abych jen rozvinul Adolf
Bourne Legacy, dal jsem si to znovu a úplně nechápu, AF, co myslíš tím zastaralým prvním dílem. Jako pochopím, že v Damonově Bournovi 2 a 3 je trochu pomalejší tempo (mimo akční scény) a ne-epické zákruty děje, ale právě v tom je pro mě jeho výhoda. A první díl je dodnes luxusní stand-alone špionážní drama s postavama i scénama, které by mu záviděla většina soudobé produkce. Největší problém Damona není superpadouch, ale že kdysi zabil nějaké holce rodiče. Nejde po krku arciteroristovi, ale utíká před vlastní organizací. Civilní peripetie. Je to vlastně takový schopnější Uprchlík (který během asi před dvěma týdny v TV), čemuž odpovídá i přítomný úhel vyprávění těch, co po něm jdou (narozdíl od antagonistů třeba v bondovkách) - obvykle ani bournovští záporáci nejsou úplně černobílí, dokonce z Landy se vyklubala klaďaska.
No a přesně tohle Legacy chybí. Ten film se rozjede zhruba až po hodině expozice, která je ale useless, protože se v ní dozvíme jen to, že Cross je tvrďák a doktorka je doktorka. Skoro žádná pořádná charakterizace a emoce, jako v případě postavy Franky Potente v jedničce; skoro žádné vedlejší postavy, které by vyrýsovávaly ty hlavní; skoro žádné ohrožení Crosse, jako tomu bylo v jedničce z Damona; skoro žádný strach o doktorku, protože film evidentně jede na seriálovém vyprávění - má to asi být první díl mnohologie, protože jinak by to celé, co postavy za 135 minut stihly, nebylo sehnání prášků Crossovi... Jako fakt to obsahem působí jako televizní pilot. Dokonce ani akční scény nejsou nijak zběsilé.
Jako jo, ten film má pár kladů - jako spin-off Bourna a jeho témat je to jakž takž ok, a dvě tři scény mají fakt nábor (většinou s doktorkou než se ukáže Cross...). Nortonova postava je taky ok, jen je škoda, že více neřeší její "patriotickou vizi". Ale v závěru jsem měl fakt chuť, aby je všechny tři prostě zastřelili a byl konec. Veskrze průměrný thriller dost kálící na původní trilogii.
5/10