Pro pokec, nebo vaše dotazy jsem vytvořila na Discordu skupinu, přidat se můžete zde: https://discord.gg/aZCahpwdZa

Obsah fóra Kultura Filmy Jaký film jste naposledy viděli? (doporučte)

Jaký film jste naposledy viděli? (doporučte)

Co dávají v kinech či v televizi. Co by si ostatní neměli nechat ujít.

Odeslat nové téma Odpovědět na téma
Ray Uživatelský avatar
Second Lieutenant
Second Lieutenant

Příspěvky: 1139
Bydliště: Hranice, Olomouc
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Mission Impossible 4
Moc pěkná bondovka, jen ten Sean Connery tam chybí...
8/10

Obrázek

Je v téhle souvislosti fakticky divný, jak moc se svým stylem liší různé díly MI. Všichni tak nějak víme, že třebas Bond v 60. letech byl komedie (završeno ale ad absurdum až v 70. letech), pak se s jinými herci postupně v devadesátkých stal akčním filmem (které ale zase zaživaly zlatou éru v osmdesátkách) a po poslední reinkarnaci s Craigem se z toho stal naturalistický thriller á la Bourne.
Tetralogie Mission Impossible těká mezi žánry velmi podobně - ale vůbec při tom nemění protagonistu.

Obrázek

Takže MI4 (natočený pánem, co režíroval filmy Pixaru), ačkoliv jde o fajn akční komedii, je skutečně velmi divným zážitkem po ultrahardcore MI3 (natočený pánem, co udělal LOST, Alias či Star Trek 11). Srovnejme si pár detailů:

ANTAGONISTÉ
MI3 - hlavní záporák je tlustý překupník zbraní, který kooperuje s rogue elementy US vlády, ve snaze vyvolat false flag operation, díky níž USA napadnou a obsadí nějaký blízkovýchodní stát. Je to reflexe dobového zeitgeistu, ať se nám to líbí či ne, protože to je jako okopírované z konspiračních teorií řeších 9-11/Irák.
MI4 - hlavní záporák je šílený švédský vědec (nebo kdo), který chce vyvolat atomovou válku, protože si myslí, že jederná apokalypsa a nukleární zima je hrozně moc dobrá/nutná pro evoluci člověka/Země. WTF?

AKCE
MI3 - mezi akčními scénami výrazně zaujme hned první větší, v níž Cruiseovo komando s pomocí automatických sentry gunů v noci zaútočí na hnusný sklad plný teroristům, načež Cruise sklad infiltruje, najde zajatou (mučenou, celou od krve a zpocenou) agentku, píchne ji nekompromisně do srdce adrenalin, a oba se "vcelku uvěřitelně" (všechno kolem vybuchuje) prostřílí skrze asi tucet zloduchů ven. Celou dobu barák stále odstřelují kulomety, takže to působí jako kombinace drone útoků a fakt schopného a akurátně upoceného komanda.
Nebo druhá výrazná scéna na mostě, kde opět dojde na drony, a konvoj agentury zde dojde ambushe - kus mostu je ustřelen, umírají lidé a hlavně - Cruise neuspěje ve snaze zastavit unikajícího padoucha. Do kamery co chvíli svítí světlo, takže ačkoliv se to odehrává během dne, slunce bodá do očí.
Meanwhile in the sequel...
MI4 - první akční scéna je Cruiseův únik z ruského vězení, kde za hudby nějakého šlágru 50. let hlavní hrdina tančí a ladně zbije asi 30 dozorců, vyvolá vzpouru (podpořenou hackováním vězeňského počítače), ale nikde není vidět, že by někdo přišel k větší újmě než pár modřinám. Především to celé působí spíše jako z muzikálu nebo grotesky.
Druhá akční (nebo spíše napínavá) scéna, která vytane na mysli, je infiltrace Kremlu (!), kde Cruise a Simon Pegg dělají ruské důstojníky. Pegg jako komický sidekick ovšem většinu doby Cruiseovi šeptá, jak je hrozně cool, že spolu mají misi, a že si měli vzít ještě masky, protože pak by to bylo jako při předchozích Cruiseových misích. Pegg tu hraje totální kombinaci komického kecky (jediné, co chybí k dokonalosti, je že není černoch) s fanboyem zamilovaným do legendy, a za celou "hrozně moc rizikovou operaci" pronese více slov anglicky než rusky, přičemž většina z nich je adorování profesionála Cruisea. Kdyby je někdo náhodou zaslechl (z toho asi tisíce strážných), byli by v prdeli. Naštěstí měli asi správnou haluz. Operace však nakonec cizím zavinění nevýjde, oba z Kremlu utečou a pak barák vybuchne.

KLIMAX
MI3 - Cruise je v bezvědomí a jeho manželka, která se až před minutou dozvěděla, že Cruise je tajný agent, ho musí ubránit. Střílí poprvé v životě, je hysterická, panická, ale kombinací potů, slz, hekání, štěstí a cukavého shakycamu nakonec oba dva (!) padouchy odpraví. Je to pěkná dekonstrukce akčních filmů, protože tentokrát se vlk samotář neobešel bez podpory své milované, navíc tu na vrcholu filmu jde o postavy, nikoliv o svět.
versus
MI4 - Tom Cruise se bije mano-a-mano se šíleným vědcem, zatímco na San Francisco letí omylem vypálená ruská atomovka a už už skoro líže střechy mrakodrapů. Celá rvačka probíhá v prostorově komplexní budově (automatické nadzemní garáže), kde samovolně se pohybující výtahy aut OPĚT připomínají fungování starých grotesek a cartoonů a toho, jak v nich samočinně pochodující hrdina přestupuje z jedné přesouvané traverzy na druhou. Nakonec po pološílené bitce Cruise šíleně seskočí z mnoha pater autem (it makes sense in context) a nadálku deaktivuje ruskou atomovku. Samozřejmě snad v úplně poslední sekundě. Uff...

TECHNOBLÁBOLY
MI3 - vrcholem technologie je mikrovýbušnina, kterou vám padouch nacpe nosem k mozku, a pokud ho neposloucháte, tak ji odpálí. Tohle je názorně demonstrováno hned z kraje filmu, kde se bombu pokoušejí jedné agentce deaktivovat pomocí defiblirátoru, ale technika je zklame a defibrilátor se nabije až pár sekund po její smrti.
Celé je to opět naturalistické a technologie působí až nechutně věrně, asi jako (skutečně i existující) výbušné obojky. Neposloucháš? Urve ti to palici. Bombu pak navíc do nosu dostane i Cruise (což je důvod, proč je pak v bezvědomí).
MI4 - byť i zde technologie přináší zklamání (u čehož pramení napětí, ale tak to více méně bylo i v minulém díle), vrcholem mnoha nových udělátek je... přenosné plátno, na které je promítán obraz místnosti tak, aby ji ze své perspektivy viděl strážný té místnosti a nevšiml si, že se za plátnek schovává Pegg a Cruise. Kteří se samozřejmě celou dobu dětinsky popochují. Je to celé tak naprosto over-the-top udělátko, že to jednoho přiměně k úvaze, že v Cruiseově agentuře musí být reinkarnace Q.
V jednom okamžiku také Cruiseovi selžou jeho přísavné rukavice. Není to ani tak zajímavé tím, že se to stane, jako spíše tím, co to přípomíná...
Obrázek
versus
Obrázek

All in all, MI4 je fajn akční slapstick, ale pokud vyznáváte naturalističtější přístup á la Bourne/Craigův Bond, závažně hrozí, že vám příjde jako sračka. Fakticky masivně konstrastuje se třetím dílem, a to třeba IMO výrazně více než jak spolu kontrastuje Alien 3 a Alien 4. V Alienovi, podobně žánrově rozbité sérii, totiž nikdy vetřelci nezačali tančit nebo se třeba ďábelsky smát - v kontrastu s tím hlavní záporák MI4 skutečně působí neuvěřitelně cheesy dojmem a k perfekci mu chybí snad jen hlazení kočky nebo scéna z otáčejícím se křeslem...
Už mě ty fiktivní avatary tady serou iritují...

Klenotka Uživatelský avatar
Administrátorka
Administrátorka

Příspěvky: 6407
Bydliště: Zaseklá někde mezi tady a tam
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Já považuju MI4 za nejlepší MI film přesně pro ty důvody, cos napsal (nebere se to vážně, je to over-the-top, jenže tady to herci, režisér i diváci vědí), a hlavně se mi líbilo, že tam tentokrát opravdu fungoval tým. Ne jako ve trojce, kdy Cruise jel sólo a tým tam byl jen proto, že bývalo zvykem tam mít tým (dvojku považuju za zdaleka nejhorší). I ta poslední, strašně přehnaná akce, je zakončená týmovým snažením - Hunt by tu bombu nevypnul, kdyby jeho tým nenahodil pojistky a nezbavil se dalšího bad guye. Docela bych chtěla vidět další díl přesně s tímhle týmem, protože jak mi Cruise nikdy k srdci nepřirostl, tak tady jim to všem hrozně pěkně šlapalo :)
Trojku spousta lidí hrozně chválí, ale při opakovaném shlédnutí není nijak výjimečná.
Kerr Avon: Listen to me. Wealth is the only reality. And the only way to obtain wealth is to take it away from somebody else. Wake up, Blake! You may not be tranquilised any longer, but you're still dreaming.

Ray Uživatelský avatar
Second Lieutenant
Second Lieutenant

Příspěvky: 1139
Bydliště: Hranice, Olomouc
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Však každý pes, jiná ves - já tomu furt dal vosmičku. Jen rozebírám to, co je IMO na tom filmu dost podstatné, tedy odlišnost od předchozího dílu.
Už mě ty fiktivní avatary tady serou iritují...

Air Force Uživatelský avatar
Colonel
Colonel

Příspěvky: 2866
Bydliště: Praha - Smíchov
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Red Dawn (Rudý úsvit)
Bolševik udělá invazi do Emeriky a partička cool-kids se začne pod vlivem okolností měnit na málem odboj.
Ztracená perla, nebo tak něco ... nechápejte mě špatně, scénář psalo pako, postavy jsou doopravdy pitomý, což se vážně projevuje na ději a průběh samotný války je přinejlepším pochybnej, ale válečnejch scén je tam dost a jsou docela (dost) dobrý - u filmu z roku 1984 asi nejde očekávat, že by tam amíci (filmaři) měli divize rusáků a to ani v CGI podobě (čímž by to zprasili dneska), většinou se na to peče a prostě se tam plácnou US tanky s přebarvenejma hvězdičkama nebo tak něco.
Tady používaj VISMODy americký techniky a dokonce vypadaj tak, jak maj (vždycky jde na první phled přesně poznat, co má danej kousek představovat) a všeobecně tak libově vykreslený rusáci se už jen tak nevidí...

6/10 s tim, že pro běžnýho diváka to nebude asi moc koukatelný... i tak to ale doporučit musim :-)


Memorial day
Plitkou story o raněnym vojákovi v nemocnici a jeho dědovi (nebo kom) propojenejch šest válečnejch příběhů (podávanejch jako vyprávění).
Tři moderní (vypráví ten raněnej) plus tři druhoválečný (vypráví ten jeho předek), moc pěkně udělaný.

7/10 - bez tý omáčky kolem, kdo má rád dojemný rodinný story, může si za ni přihodit bodík nahoru

Act of Valor
Zcela vážně míněná akčně militantní řež ... no ... válka až taková akční řež nebejvá, takže místama je to silně přitažený za vlasy, ale v podstatě je to dost fajnová reklama na spešláky ... x-boxový nějaký ale :lol:

8/10

MI4
Ray píše:
...ale pokud vyznáváte naturalističtější přístup á la Bourne/Craigův Bond, závažně hrozí, že vám příjde jako sračka.

Yop...
Obrázek

Ray Uživatelský avatar
Second Lieutenant
Second Lieutenant

Příspěvky: 1139
Bydliště: Hranice, Olomouc
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Temný rytíř povstal
Nedávno jsem znovu viděl Temného rytíře (tj. ještě než si stoupl) a musím zpětně trochu přehodnotit svou tehdejší tezi (viz. moje cinty na SGAP v roce 2008), že je nekonzistentní. Stále si to myslím, stále mě udivuje, že Joker mohl dát dokupy své miniony, že sice na jednu stranu říkal, že není schemer, ale evidentně měl celý syžet grandiózní plán, že si nikdo z GPD, Národní gardy nebo Batmana nevšiml STOVEK SUDŮ A VÝBUŠNIN pašovaných do dvou lodí... ale už mi to nevadí. Důvodem je, že třetí Nolanův Batman ukazuje, jak mylné bylo zdání, že jde o "realisticky"/naturalisticky pojatý superhrdinský film. Nolanův Batman, celá trilogie přesněji, se sice tváří jako něco z reality, zůstává však až na dřeň šestákovým dobrodružstvím. Nikde se to neukáže tak naplno, jako poté, co si Temný rytíř stoupne.

Následují spoilery.
Dá říct, že The Dark Knight Rises (dále jen TDKR) si naoko hraje na alegorii se současným společenským zeitgeistem o tom, jak fajn by bylo pověsit na kandelábry bankéře, elitu a obecně bohaté lidi. Nic proti tomu, Křižník Potěnkin nebo Zrození národa mají taky rozporuplné poselství, ale jde o formálně kvalitní díla. TDKR je v jádru skutečně proklatě fašistickým filmem; jenže právě proto drhne celá jeho snaha o nějaké oduševnělé poselství. Právě ta snaha, která se tváří jako zdaleka největší klad filmu - protože proč jinak plakáty a obrázky stylizovat do revolucí:
Obrázek
Obrázek
(žádné z těchto scén ve filmu nejsou; pokud jsem zrovna neusnul)

Nejde o to, že bych neměl rád fašisty, komunity, levici, pravici nebo kteroukoliv další lvici. ROZHODNĚ by bylo fajn mít film, který z více úhlů, nebo třeba i jen z jednoho, nějak inteligentně řeší současné nálady (zatím to v mainstreamu totiž spíše řeší videohry; jedna z absurdit dnešní doby). Problém je, že TDKR celou svou myšlenku ("Proletariát udělá revoluci a vše bude cajk... tedy až na to, že revoluce bude utopena v krvi.") vskutku mocně táhne ke dnu komiksovým pozadím a stylizací zápletky.

Abych nedělal jenom pseudointelektuála, řekněme to polopatě: oba poslední Batmani reflektují dobové cítění (TDK terorismus, TDKR finanční krizi). V tom není problém; stejně jako není problém v tom, že daný problém film vždy vyřeší badass superhrdinou (TDKR v tomhle, pravda, poněkud popírá pointu TDK, ale nechme to teď být). Problém je v tom, že Nolan celou problematiku zjednodušuje na naprostou kostru. Joker byl parafrázou terorismu a to, jak zahraniční politika (=vzniklý Batman) narušuje status quo a tím vyvolává další zlo (=Jokera); jenže v průběhu syžetu se ukázalo, že Joker je prostě maniak, který "chce vidět svět hořet".
Nikdo neřešil, jestli Jokerovi rodiče umřeli při jedné z policejních/Batmanových akcí; nikdo neřešil, jestli je Joker náboženský fanatik ani jestli si ho podplatily gothamští sousedé z Paragon City, protože to oni teď chtěli být největší město v regionu (čímž jsem snad nevynechal žádnou z populárních obecných definic muslimského fundamentalismu v reakci na západní svět). Ne ne, to ne, to by bylo moc složité. Joker je prostě ultimativní pošuk, který když vidí Gotham hořet, tak se mu postaví, a výsledkem je 150 minut napětí a akce. Supa, ale dovedu si představit hutnější akční jízdu!

Obrázek

TDKR je na tom velmi podobně, jenom ještě daleko dementněji.
Bane, vskutku démonicky pojatý antagonista (skvělý hlas Toma Hardyho, znáte jako Shinzona ze Star Trek: Nemesis), FAKTICKY nějak (trochu divně) vyvolá v Gothamu revoluci, vzniknou lidové soudy, bohatí umírají a Batman pak dělá kontrarevoluci. Nějak to dopadne. A potud budiž. V závěru filmu se ale ukáže, že Bane to celou dobu hrál... protože město tak či onak stejně odpálí atomovkou, a to celé, aby se Batmanovi pomstil za smrt nějakého pána z Batman začíná!
Celou dobu mu byla revoluce a "spravedlnost pro masy" úplně u zadele, a pointou habaďůry bylo jenom "Batmana více zdeptat". Nakonec chce Gotham zničit de facto podobně jako záporádi z Batman začíná; co na tom, že Gotham se mezi tím výrazně zlepšil. We do it for the evulz!

Obrázek

Kde je kurva nějaká reálně uchopitelná koherence nebo poselství v tomhle? Nolan může tucetkrát tvrdit, že nechce znemožňovat hipíky z Occupy Wall Street, ale kdybych poselství filmu vztáhl na realitu, tak se zdá, že za všemi hlasy mluvícími nutnosti sociálního státu atd. atd. je prostě psychopat, který chce jednoduše vidět hořet New York! Už potřetí!
Je to podobně moudré, jako většina z těch tendenšních YouTube "dokumentů", co jsem postoval výše. Nolan v TKD a TKDR prostě vzal žánrový film (jednou detektivní thriller, podruhé katastrofický/válečný film), narouboval do něho komiksovou logiku i s Batmanem a voila, máme na světe trilogii, jíž se aplauduje ve stoje!
Je fakt, že film musí simplifikovat. Ale zatímco Avatar své poselství ("měli bychom chránit přírodu") zjednodušil prostě protože nejde o topic, jež by vyvolával debaty, TKD a TKDR celý ožehavý issue lobotomizují, dokud nezbude jeho jediný aspekt. Jak Joker, tak Bane ztělesňují pouze JEDEN strach pramenící z nějakého mnohem širšího problému. Ani JEDEN ale ten problém neřeší z více úhlů a to považuju za naprosté zklamání celé trilogie, která se snaží působit chytřeji, ne čím nakonec je. Nolanův Batman se přes všechny další kvality (jako kameru, herce, OST, efekty...) navrch tváří jakoby šlo o hustokruté zamyšlení o realitě, ale ve skutečnosti v závěru třímá pointa, za kterou by se nestyděl ani ten nejbrakovější komiks...

Takže, co zbývá? Slušná akce, ale ne tak dobrá, jako minule; primárně protože TDK měl velmi kvalitně a po celou dobu gradující napětí... a TDKR film v půlce své vypávění rozbije a udělá nudnou pauzu. Nemá to tedy takový tah. A nemá to tím pádem ani takový závěr. Je to škoda, ale co nadělat s podobným nedonošenetem?
5/10 za akci, napětí a další vatu u filmu, jež se tváří, jako by chtěl nabídnout víc
Už mě ty fiktivní avatary tady serou iritují...

Air Force Uživatelský avatar
Colonel
Colonel

Příspěvky: 2866
Bydliště: Praha - Smíchov
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Soldiers of Fortune
Jestli jste dostali tenhle vzkaz, potom vás vaše bohatství předurčuje pro dobrodružný program Vojáci štěstěny... vrchol eXtrémní dovolené! ... bla bla bla

Rozhlašuje reklama hardcore cestovky pro znuděný zbohatlíky ... za kterou stojí ukrajinko-maďarka z ukrainsko-maďarského ostrova, kde zrovna převzal krutovládu Zlogenerál (čert ví odkud, nosí čerňáky a tváří se fakt zlounsky :-D), která se tímto snaží získat dolary na tažení za osvobození ostrova, armáda si samozřejmě vyláme zuby o něco tak složitýho, jako kartáček na zuby a je tak na partičce pošahanejch zazobanců, aby vykonali heroické skutky a zachránili šošonin ostrovní lid...
Béčko až na půdu, plný bé-céčkový akce a bé-céčkovýho humoru. Celkově mi to přijde v podobnym duchu, jako War Inc. (Válka a.s.).

Pro fanoušky žánru pecka, pro ostatní odpad. Za sebe hodnotím 8/10 :-)
Obrázek

Ray Uživatelský avatar
Second Lieutenant
Second Lieutenant

Příspěvky: 1139
Bydliště: Hranice, Olomouc
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Game Change
Pamatujete si z TV takové ty dementní snímky o tom, jak americký prezident umře a jeho tým se z jediného logického důvodu rozhodne ho nahradit hercem? Tak přesně to je film Game Change - jen s tím rozdílem, že jeho zápletka se opravdu stala...

Obrázek

"John McCain ztrácí na Baracka Obamu a jeho volební štáb se rozhodne upnout k dosud neznámé postavě aljašské guvernérky Sarah Palinové. Sebevědomá a schopná osobnost sice zprvu dodá kampani potřebný náboj, posléze se však začne zmítat ve svých absurdních výrocích, které ji světově proslavily. Snímek ukazuje, jak fungují politické kampaně, a zdůrazňuje v některých pohledech výstřední a kontroverzní postavu Sarah Palinové. Tehdejším šéfem McCainovy volební kampaně byl označen za pravdivé zobrazení příběhu, který se tehdy odehrál. Důraz na věrné zachycení tématu je znát i ve výjimečném hereckém ztvárnění aljašské guvernérky, již na plátně naprosto přesně oživila vynikající herečka Julianne Mooreová."

Snímek HBO vznikl na motivy kampaně McCain-Palin z minulých prezidentských voleb v USA. To samozřejmě znamená, že není založen na nějakých memoárech a do značné míry zřejmě je fiktivní story. Členové tehdejšího štábu obou kandidátů (ti, kteří se vůbec chtěli vyjádřit) ale prohlásili, že to zachycuje atmosféru a jde o věrnou adaptaci, takže se toho držme.

Dvě zajímavé věci na provedení filmu. Zaprvé, Palin je skutečně vykreslena ve velmi pozitivním světle - její negativa jsou přítomna, ale jsou nahrazena její "lidskou" tváří dobré matky atd. atd. Palin sice prý prohlásila, že to nikdy nechce vidět, ale je fajn, že ji to nastavuje pozitivnější provedení než jaké si pamatujeme z tehdejší doby, kdy snad i příznivci McCaina říkali, že jeho největším problémem je ona. A popkultura si z ní vystřeluje dodnes...

Obrázek
Obrázek

Zadruhé, film ve skutečnosti není o ní - za hlavního "záporáka" je tu celý mediálně propletený politický systém, v němž McCain musí jako spolurunnera najmout ženskou, aby získal 20% ženských voliček, které mu chybí, přičemž jedinou charismatickou volbou je Palin, která ovšem bohužel nechápe rozdíl mezi KLDR a Jižní Koreou. Jediný způsob v jejím prodání tedy spočívá v tom naučit ji ZAHRÁT odpovědi (tj. namemorovat, aniž by je chápala).
Jak jsem řekl, nevím, jestli zrovna tento aspekt filmu je či není autentický. Jeho pointa je podobná řadě jiným politickým filmům (nedávno třeba Den zrady alias Ides of Mach), leč stojí ještě jeden level nad ním.

Obrázek

Den zrady mmj. říkal, jak je smutné, že i idealistický kandidát je trochu hajzl/mocichtivec a musí dělat kompromisy, přičemž značnou část obsahu jeho řečí tvoří jeho tým. Game Change je ve svém vykreslení vysoké politiky mnohem depresivnější, protože říká, že druhý nejmocnější člověk v USA bude (když postavy zvítězí) de facto herec, který nerozumí ničemu z mezinárodních vztahů ani národní ekonomiky... a vlastně ho za to ani nemůžete mít nerad.
Dalo by se samozřejmě ještě dlouho klábosit o vykreslení Palin a komparovat to s realitou, ale oba čtenáři těhle řádků snad již představu o kvalitě filmu mají.

Obrázek

Tolik k poselství. Jinak to rozhodně stojí za to (Den zrady se mi svou ambientní a dramatičtější formou ale líbil víc, navíc měl koule na to udělat kvazi-záporáka z demokratického kandidáta upomínajícího na Obamu...), je to HBO produkce, Ed Harris vypadá jako McCain, Juliane Moore vypadá totálně jako Palin a má to pumpující rytmus.
9/10

PS. Šokantní funfact na závěr - seriózně natočený a chytře vypointovaný Game Change přichází od režiséra téhle trilogie!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Obrázek
Už mě ty fiktivní avatary tady serou iritují...

St0rm Uživatelský avatar
Lieutenant Colonel
Lieutenant Colonel

Příspěvky: 2366
Bydliště: Studénka
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Tak jsem zpátky z Dark knight rises a konečně jsem si mohl přečíst Rayův post. A musím ti teda říct, že už toho asi víš o filmech moc a jenom si tím ubíráš na požitku, protože téměř nic z toho průměrného diváka nenapadne (nehledě na to, že zjednodušuješ už tak zjednodušený filmový děj a pak to zní naprosto katastrofálně). Až na pár přímých vtípků na kradení na burze a současný svět, to byl klasický komiksový nářez. Jasně, stylizace je revoluční, jako byla dvojka teroristická, ale trojka byla taky od toho aby nám po-svazovala příběhové linky. Film měl příjemný úvod, více než solidní gradaci, až překvapivě překvapivé překvapení před koncem a finále, u kterého jsem si vážně nebyl jistý, jestli to myslí vážně.
Vývoj taky nebyl nijak okatý. Jasně, když ukážou rozuzlení, tak bije do očí, že předešlé scény dláždily cestu k těm "happyend" scénám (Alfred např.) ale dokud na ně nedošlo, nedalo se pořádně předvídat, kam to půjde.
Příběhově, postavově, režijně (promiň Whedone...) i po hereckých výkonech ( ...a Downey) lepší, než Avengers (na druhou stranu "eat it Johanson) a z těch jsem byl nadšený. Soundtrack pecka, efekty jak by smet. Další bodík za natáčení a release čistě ve 2D a desetina bodíku za nové vybavení multikina, kde jsem se ukájel dekadentním Gothamem. Když započtu, že mí spoluputovníci to označili za nejlepšího Batmana (u mě stále vede TDK), tak tady tedy nasolíme devět netopýrů z deseti.

Ray Uživatelský avatar
Second Lieutenant
Second Lieutenant

Příspěvky: 1139
Bydliště: Hranice, Olomouc
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Až na pár přímých vtípků na kradení na burze a současný svět, to byl klasický komiksový nářez.

To je právě problém, Nolan tu komiksovou původnost vždycky uměl zamaskovat lépe. John Blake je třeba fajn pomrknutí, ale až do úplně konce nevyužité. Celá trilogie není ani "realistickým" pojetím Batmana (na to je tu trochu moc starověkých kultů) ani čistou komiksátnou (na to se bere moc vážně).

u kterého jsem si vážně nebyl jistý, jestli to myslí vážně.

Toto je spoiler!!!:
To bylo co, odlet s atomovkou? Z toho se v letošních superhrdinských filmech stává pomalu konvence, hele... :-) a v trilogii obětování na konci bývá skoro nutnost.


Fakt je, že TDKR je hodnocená hůře než TDK, nicméně propadák to samozřejmě není. Osobně mě ale nebaví odpouštět filmu fail toho, v čem je (byl) vyjímečný v kontextu všech komiksových adaptací i současné "hollywoodské kinematografie"; a ne, že údajně vím co by se za nehet vešlo o filmovědě, skutečně není negativum. Jestli se ti TDKR líbí, jsem rád za tebe a rozhodně proti tomu nic mít nebudu. TDKR nejsou Bastardi, abych nenáviděl lidi, kteří tvrdí, že to žerou. Nicméně s názory, že je to nejlepší film trilogie, bych raději posečkal pár měsíců, než odezní hype. Ti Avengers po čtvrt roce taky působí trochu méně mohutně než při premiéře :-)
Už mě ty fiktivní avatary tady serou iritují...

Geser Uživatelský avatar
Captain
Captain

Příspěvky: 1570
Bydliště: City of Landing, Manticore
Pohlaví: Neuvedeno
Odpovědět s citací
 
Třetí Batman
Osobně mám za to, že v TDKR se díky zápletce s bombou vypařila ona slavná realističnost do vzduchoprázdna. Tejden budiž, než by někomu na jedné nebo druhé straně ruply nervy, ale tři měsíce jim nežeru (Kór když POTUS už má na kontě střet s Anubisem, hehe)... Revoluce mi místama připadala fakt jako nějaký pomrknutí na 99, ale aspoň netypicky ukázali, co jsou často ti protestující za lůzu... No bylo toho tam dost. Překvapivě to nebylo tak překombinované jako TDK, čehož jsem se bál nejvíc. Přesto se tam dost bot najít dá.
Hardyho hlas pobavil, údajně ten kontrast tělo/hlas byl záměr, ale Bane bude stejně dobře parodovatelnej záporák jako Nolanův Joker. Což ovšem taky o něčem vypovídá. Z dřívějších adaptací mě k soutěžení napadá snad jenom Carreyho Riddler...
Role JGL mi už od prvních trailerů byla jasná, ten herec na to má prostě ksicht. Narozdíl od toho Hardyho nebo Cotiliard, jejichž jediná kvalifikace pro jejich zdejší role byla ta, že hráli v Inception. No aspoň se mohl jmenovat Dick Grayson. Nebo mohli víc ukázat Gordonovu holčičku Barbaru, když už se tak přestali držet při zemi. Spousta nevyužitejch možností, holt škoda.
Mno prostě příjemně mi to plynulo, a ačkoliv to nemělo ani zdaleka tak hustocool potenciál jako TDK, zkazilo se toho tady mnohem míň. Takže bych to viděl tak o bodík navíc než u minulýho dílu, teda 6/10. :)
S tím, že Batman Begins je pro mě nejlepší Batmaní adaptací, hned po něm první Keatonovka...

21 Jump Street
Nějaká rádobymeta netopýří trilogie se může jít zahrabat! Prsranda jak má bejt. Spousta trefnejch vtipů, skvělí vedlejší herci, a ačkoliv už nemůže bejt větší rozdíl mezi původní dvojkou Depp- DeLuise a novou dvojkou Hill- Tatum, i tihle dva naprosto váleli. Potěšily SPOUSTY narážek na původní seriál... Mno snad bude dvojka. 8/10. Rozhodně největší překvapení posledního roku. Z totálního meh u traileru po wow po shlídnutí :)
Mám za to, že geeky (v širším smyslu) hollywoodští tvůrci se dělí do dvou skupin. První skupina se vyznačuje tím, že si myslí, že stačí mít pověst geeka, vykřikovat to o sobě, a násilně to všude cpát, a všichni pak z jejich žánrovejch věcí automaticky padnou na kolena (zdravíme Setha Rogena nebo Chucka Lorreho), a druhá grupa to nebere za granted a opravdu se snaží (tam řadím třeba Simona Pegga). Tak naštěstí byl Jonah Hill, kterej za tímhle filmkem stojí, z té druhé skupiny.

"Liking comic books is popular, environmental awareness, being tolerant. If I was just born ten years later, I would have been the coolest person ever."

"I know. It's bullshit. You know what? I totally know the cause. Glee.
Fuck you, Glee!"
The year is 2258, the name of the place is Babylon 5.
Obrázek

I love it when a plan comes together!

Air Force Uživatelský avatar
Colonel
Colonel

Příspěvky: 2866
Bydliště: Praha - Smíchov
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Trolljegeren (Lovec trolů)
Blérvič, co vlastně není ani tak horor, jako spíš komedie. Ale taky to pochází z Norska, kde je to v podstatě totéž.

9/10

Project X (USA 2012)
Emerická komedie o emerický party a kupodivu jsem se i bavil. Obsahuje všechny klasický demence, jako třeba prcičky, ale rovnou zazdívá hromadou dalších demencí ryze vlastních.

7/10
Obrázek

Fancipal Uživatelský avatar
Master Sergeant
Master Sergeant

Příspěvky: 550
Bydliště: Karviná
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
… and justice for all … (1979)
Největšími nepřáteli systému nejsou běžní lidé, tj. objekty jeho zájmu, ale nepotismus jeho prosazovatelů otupených pocitem vlastní nedotknutelnosti. Věčně aktuální téma o (ne)funkčnosti aparátu spravedlnosti a jeho přidružených složkách. Opojnost vlastní mocí je otravou justice. Perfektní Al Pacino, v imperfektním světě plné špíny, beznaděje a rezignace v podání těch, jejichž cílem je právo bránit a aplikovat, zjišťuje, že absolutní rovnost před zákonem je iluze, mýtus opřený o vrátké základy liberalismu. Geniální závěrečná, resp. úvodní řeč je pak smutným mementem pro budoucnost. Spravedlnost pro všechny možná neexistuje, přesto je hrstka idealistů zcela oddaná myšlence nalézi ji, mnohem důležitější než většina pasivně příhlížejích a s falešným úsměvem akceptujících systém takový jaký je ….

Hodnocení: 9/10

Ted (2012)
Jeden sarkastický, heterosexuální, večně zhulený a vulgárně hovořící a gestikulující plyšový mědvěd, hrdina pro všechny generace Flash“nikdy jsem o něm neslyšel“ Gordon, éterická Mila „Darth“Kuniz, nestandartně nadstandartní Marc Walhberg a řada popkulturní narážek a odkazů při kterých si pořádně protáhnete vaše ústní koutky, dělají z Teda největší komediální překvapení letošního roku. Úkol splněn. Mimochodem, volám po oscarové nominaci pro chlupatého plyšáka jménem Ted, poznávací znaky: made in China and accessories: missing … :D

Hodnocení: 8/10

Hunger Games (2012)
Nadšení přebíjí skepsi na plné čáře. O roku 2012 se bude ještě dlouho povídat a ještě déle se na něj bude vzpomínat. Jednoznačně nejnabitější a měřítkem kvality také nejlepší filmový rok v mnou pamatované historii. Nikdy jsem neodcházel z kina tolikrát oslněn jako letos. Viděno touto optikou, Hunger Games nejsou tím nejlepším, co jsme mohli na plátnech kinosálů tento rok vidět, jsou „jenom“ dalším důkazem nezapomenutelnosti ročníku s pořadovou číslovkou dvanáct. Svým vlastním způsobem. Tento film není zářným příkladem precizní režie, komplexního scénáře nebo úchvatných hereckých výkonů (nutno ovšem podotknout, že výkony Jennifer Lawrence a Woodyho Harrelsona snesou přísné měřítko). Je to vykalkulovaný produkt šitý na míru poptávce a potřebám 21. století., tj. CGI + akční sekvence + romantická linka (nejlépe tragická láska – star crossed lovers). Neočekávajte proto nic intelektuálně spektakulárního nebo hlubokomyslného. To nejlepší na celém filmu, resp. potencionální trilogii, je fiktivní svět, ve kterém se tento příběh odehrává. Připravte se na obě strany života v úchvatně podmanivém a zároveň děsivě ponurém světě, ve kterém pochopíte skutečnou hodnotu naděje. Stále je to ovšem film, jehož cílová skupina nemá v některých zemích dovoleno řídit auto nebo konzumovat alkohol :). Škoda. Kdyby tvůrci přidali na přímočarosti, ubrali 20 minut, více přiblížili pohnutky a motivy hlavních postav, mohl jsem uvažovat o nejvyšším možném hodnocení. Takhle je to kvalitní film, který mně donutí přečíst si knižní předlohu.

Hodnocení: 8/10
Naposledy upravil Fancipal dne 12.8.2012 14:32:54, celkově upraveno 2
"Don't make people into heroes, John. Heroes don't exist, and if they did, I wouldn't be one of them."
Sherlock Holmes

Ray Uživatelský avatar
Second Lieutenant
Second Lieutenant

Příspěvky: 1139
Bydliště: Hranice, Olomouc
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Nakoukávám filmy na státnice, takže vás několika větami oblažím svými připomínkami u každého z nich (taky si to sem píšu pro sebe). Šance je, že to nebudete číst (natož nakoukávat), ale občas se nějaká perla vyjeví.

Návrat ztraceného syna
"O člověku, který postupně začal v životě ztrácet sebezáchovnou imunitu proti všemu nepravému, nemravnému, polocharakternímu, co se tváří tak nevinně, samozřejmě a normálně; začal si to připouštět právě jako nepravé, nemravné a znehodnocující lidský život. Přestal to považovat za normální - a v tom okamžiku se ocitnul v konfliktu se sebou samým a se... ale vždyť je to vlastně fuck, Evald Schorm prostě 105 minut onanuje nad intelektuální rozervaností a pak mu naštěstí dojde filmový materiál."
To byla ale píčovina! Možná je to tím, že mě už poněkud irituje vidět tři filmy o trpících inteligentech/dělnících denně, ale Návrat ztraceného syna to téma zpracoval s horlivostí zapáleného úderníka! Možná to tím není, protože většinou jsou zajímavé. Tentokrát tomu tak není. Vizuál NMS není nijak nápaditý, vyprávění plné balastu, zvuk šumí, hudba není. Zbývají nám postavy. A ty buď letargicky chodí chodbami a koukají do prázdna, nebo vedou následující dialogy:
"(toužebně) Já tě moc potřebuju. Chci tí něco dát. Chci ti všechno dát... (o sekundu později hysterák) Bože já jsem trapná, jdi pryč!"

ORLY?
Obrázek

Celé to svou záměrnou vyprázdněností a emotivností působí jako reality show z prostředí blázince plného existencialistů. Což zní vskutku hrůzně.
Neviděl jsem předchozí Schormův film jménem Každý den odvahu. Ale OK, OK, tentokrát zcela subjektivně - na sledování NMS jsem poteboval odvahu každou vteřinu. Možná jsem nebyl v tom unikátním rozpoložení, které je na to nutné. Ale většina jiných artů se mi zamlouvala s gustem. Takže bych dodal, že občas se o nějaké snaze artovních režisérů tvrdí, že je komická. Často se to však tvrdí neprávem; ale Návrat ztraceného syna je příkladem par exellance rochnění se téhle utahané, unylé a šedivé pseudointelektualitě.

Spiklenci slasti
Někdy před rokem (či dvěma? :-O ) jsem tu psal o Freddyho úletu, a jak maniakálně osvobozujícím film to je. Kinematografický ekvivalent toho, když běžíte po ulici nazí a je vám to jedno. No a právě jsem viděl jeho českou odnož.
Myslím, že snímek, v němž by nahý Pavel Nový autoerotičil pomocí podomácku vyrobených ostrých udělátek a zpravodajka TV NOVA by zažívala v přímém přenosu klimax vlivem kaprů ocucávajících jí palce, nám tu chybí a potřebuje jeho větší propagaci!
Obrázek
WTF is over 9000 for sure, ale právě proto je to zábavné. Za mě nekonečno bodů a Freud by by se vystříkal z podoby...
Už mě ty fiktivní avatary tady serou iritují...

Skrejm Uživatelský avatar
Lieutenant Colonel
Lieutenant Colonel

Příspěvky: 2025
Bydliště: Ostrava
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Tak já se právě vrátil z kina z The Bourne Legacy. A řeknu to asi takhle: Tony Gilroy je dobrý scénárista... pokud ho někdo jako Paul Greengrass dokáže donutit přepsat scénář tak jak ho chce on... sám osobě není dobrý scénárista... a už vůbec né režisér (akčních filmů. Pokud by šlo o nějaký konverzační film tak to by mu mohlo aji jít)... jestli takhle byl napsaný Bourne Supremacy a Ultimatum, tak chápu proč se mu nelíbilo co s tím Paul Greengrass... doufám, že Universal bude mít dost rozumu ho k dalšímu případnému dílu nepustit

Za mě tohle byl zatím nejslabší Bourne film
"Science has made us gods even before we are worthy of being men." -- Jean Rostand - French biologist (1894 - 1977)

Obrázek

Fancipal Uživatelský avatar
Master Sergeant
Master Sergeant

Příspěvky: 550
Bydliště: Karviná
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Bourneův odkaz (2012)
Film, který nemá právo pyšnit se ve svém názvu slovem "Bourne". Prázdné, plytké ... bez výrazu. Tony Gilroy nevěděl, co přesně chce řici a nevýrazný Jeremy Renner tomu všemu nasadil korunku. Největší zklamání letošního roku.

Hodnocení: 4/10
"Don't make people into heroes, John. Heroes don't exist, and if they did, I wouldn't be one of them."
Sherlock Holmes

spike kree Uživatelský avatar
Second Lieutenant
Second Lieutenant

Příspěvky: 1012
Bydliště: Staré Hodějovice
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Marvel One Shot Item 47

Velmi překvapivě dobrý film, jenž navazuje na konec Avengerů a realisticky popisuje co by lidi dělali po invazi, herecky slušné a jako třešnička na dortu po opětovném shlédnutí A........ 7/10.

Plot: A couple find a gun from the Chitauri after the ending events of The Avengers and proceed to make some very negative decisions with it. Two S.H.I.E.L.D. Agents are given the assignment of stopping the crimes committed by Benny and Claire and retrieving the Chitauri weapon which S.H.I.E.L.D. has designated Item 47.
To never die.... and to conquer all. That is winning

If you enter a room intending to assassinate someone, and there is a treecat in the room, either abort your mission immediately, or switch to nuclear weapons.

Fancipal Uživatelský avatar
Master Sergeant
Master Sergeant

Příspěvky: 550
Bydliště: Karviná
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Battleship (2012)
Další z řady kolosálních finančních průserů letošního roku. Chápu, kde se ztratilo více než 200 milionů dolarů, co nechápu, je natvrdlost filmových tvůrců, kteří očividně stále žijí v iluzi, že když scenáristicky prázdné, herecky nevýrazné, příběhové nesčetněkrát využité a skrz na skrz průměrné „pohádce“ vstříknou žilou finanční doping ve výši 200 miliónů, tak se všichni bezmyšlenkovitě seřadíme do fronty a jejich štědrou investici jím s úsměvem vrátíme. Čas prozření je tady. Časy, oslíčku, otřep se, jsou, zdá se, nenávratně pryč. Letos dostala filmová studia několik pořádných facek, když se k tomu přičte, optikou návštěvnosti, nejslabší léto od roku 1993, mám neodbytný pocit, že celá řada účetních bude mít na konci roku „červeno před očima“.

Hodnocení: 6/10
"Don't make people into heroes, John. Heroes don't exist, and if they did, I wouldn't be one of them."
Sherlock Holmes

DAVE! Uživatelský avatar
Captain
Captain

Příspěvky: 1676
Bydliště: Normandy SR-2
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Já teda nevím jestli účetní například v Marvelu budou mít "červeno před očima" :D :D
Obrázek

Fancipal Uživatelský avatar
Master Sergeant
Master Sergeant

Příspěvky: 550
Bydliště: Karviná
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Marvel je kapitola sama pro sebe ... :D
Přirozeně do toho příliš nevidím, ale když takový John Carter udělá studiu sekeru ve výši 100 nebo 150 miliónů, tak se to asi musí ve výsledovce projevit.
"Don't make people into heroes, John. Heroes don't exist, and if they did, I wouldn't be one of them."
Sherlock Holmes

DAVE! Uživatelský avatar
Captain
Captain

Příspěvky: 1676
Bydliště: Normandy SR-2
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
no možná, ale vzhledem k tomu, že Disney spolupracovalo i na Avengers, tak se ta 150-ti milionová sekera nejspíš smaže.
Obrázek

Skrejm Uživatelský avatar
Lieutenant Colonel
Lieutenant Colonel

Příspěvky: 2025
Bydliště: Ostrava
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
no on Disney ani ne tak spolupracovalo na Avengers jako spíš koupilo celý Marvel
"Science has made us gods even before we are worthy of being men." -- Jean Rostand - French biologist (1894 - 1977)

Obrázek

Ray Uživatelský avatar
Second Lieutenant
Second Lieutenant

Příspěvky: 1139
Bydliště: Hranice, Olomouc
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
scenáristicky prázdné

Mno... Battleship jistě byl plný spousty klišé, avšak rozhodně nebyl scénáristicky prázdný:
"Given the minimum development and focus on the aliens, it is possible the whole conflict was a gigantic misunderstanding. After all, the Americans fire the first shot - albeit a warning shot - leading the aliens to respond in force. When the aliens do respond with force, they are more concerned with disabling infrastructure rather than causing harm. One alien avoids killing a kid, and another repeatedly pushes a human assaulting him with a large wrench aside rather than killing him.

Sure, we assume that the aliens are signalling home to call an invasion, but we never get confirmation one way or the other. All we have is the (rational) fears of the human characters. From the alien perspective, they've just lost one of their ships and come under fire from the natives. It makes sense they'd want to establish communication home.
"
Via. mimo jiné zde. Pro skutečnost, že Berg natočil popíchnutí všech Dnů nezávislosti, Transformerů a Válek světů a udělal záporáky z hlavních amerických patriotů, přičemž většina diváků to nepochopila (jak je dobrý zvyk mnoha kvalitních "parodií s vážnou tváří"), kvůli tomuhle tomu filmu odpustím HODNĚ. Nicméně, spousta lidí taky nepochopila, že Hvězdná pěchota byla satira...
Už mě ty fiktivní avatary tady serou iritují...

Fancipal Uživatelský avatar
Master Sergeant
Master Sergeant

Příspěvky: 550
Bydliště: Karviná
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
DAVE!
V původním komentáři jsem mluvil obecně, dokonce jsem nevěděl, že John Carter a Avengers patří pod stejnou distribuční společnost. Každopádně můj komentář směřoval spíše k tomu, že navzdory tomu, že letos máme hodně nabitý rok, dle mého názoru vůbec nejlepší co pamatuji, tak přesto zažíváme pokles v tržbách (navíc zvažte v úvahu inflaci a 3D Boost) a nejslabší návštěvnost za posledních cca. 15 let, můžeme se bavit o příčinách, jednu z kardinálních se podle mně nahoře popsal.

Ray
V mém komentáři jsem napsal, že studia dostala facku, nyní jsem dostal jednu i já. Typický žánrový záporák vs domnělý záporák. Mám na mysli, zda je to záporák "by choice" nebo obět situace, neštastně reagující na nejednoznačnou (viz. zahraniční recenze) situaci + přirozená lidská vlastnost tíhnout k horším variantám. Navíc drtivá většina armády mimo štít měla jen zprostředkované info, co se ve skutečnosti děje. Ve skutečnosti, pokud to bylo tak, jak říkáš, tak bych vůbec nemluvil o záporácích ani na jedné straně. Chápu ale tvoji pointu.
Nicméně už jenom varianta takové interpretace, kterou těžko budeme někdy moci s úplnou jistotou verifikovat, protože pokračování je nepravděpodobné, mně nutí revidovat moji větu o prázdném scénáři. A docela mně mrzí, že jsem se nad tím dvakrát nezamyslel, než jsem něco napsal, protože mi bylo přirozeně divné, proč se jejich útoky ve většině případů omezovaly pouze na neživé formy života.
"Don't make people into heroes, John. Heroes don't exist, and if they did, I wouldn't be one of them."
Sherlock Holmes

Air Force Uživatelský avatar
Colonel
Colonel

Příspěvky: 2866
Bydliště: Praha - Smíchov
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Já to v tom pořád nevidim... ať se dívám jak chci, emzáci zaútočili první a to 3× po sobě, je vidět, že to nejde podle jejich plánu, ale herdek, vždyť jejich technika je postavená převážně z raketometů...
Všeobecně, pokud bych nad tim filmem začal sebemíň přemejšlet, musel bych ho hrozně odsoudit... ale kouká se na to pěkně :lol:

Avangers
Komixová hovězina - moc lidí mi tvrdilo, že je to lepší, než ostatní Marvelovky, ale nikdo z nich neměl pravdu...
2/10 za vtípky pána, co hrál Iron Mana
Obrázek

Ray Uživatelský avatar
Second Lieutenant
Second Lieutenant

Příspěvky: 1139
Bydliště: Hranice, Olomouc
Pohlaví: Neuvedeno

Odpovědět s citací
 
Air Force: To je právě krása takhle dvojatě pojatých děl - můžeš to tam vidět, ale taky nemusíš. Můžeš brát Starship Troopers film jako agitku za válku, ale taky jako satiru na agitky. Jinak ale kdy emzáci poprvé (třikrát) vystřelili? Jedna loď jim havarovala na Hong Kong nebo kam, a podruhé opětovali varovný výstřel od Navy, odkud fungovali autonomně a rušili infrastrukturu.

Důležité je v tomhle pochopit, jak funguje mediální dílo. Není to předělávka "reality" - všechno v něm má svůj smysl (i u dementních filmů jako Kameňák). Pokud máme třeba Vetřelce, vše od dizajnu alienovy hlavy po temná zákoutí Nostroma mají svůj smysl ve vzbuzování strachu z naprosto cizorodého organismu. Naopak je tomu v Battleship, kdy má zase vše od skoro-lidského dizajnu emzáků po jejich první útok v reakci na varovný výstřel taky svůj smysl. Můžeš to intepretovat různě, ale autoři to tam dali z nějakého důvodu.

Jinak zmíním pár worthy-seeing filmů, které jsem nakoukal ke státnicím. Záměrně v tom nezmiňuji řady, řady snímků, které by vás asi nezajímaly, od Tonka šibenice (1929 český film o prostituce) po Barvu granátového jablka (ruské WTF z 60. let). Kdyby někdo chtěl doplnit klíčové filmy světové kinematografie (dle mého i jiného seznamu) nebo si třeba ve volném čase chtěl načítat něco z filmovědy, ať mi napíše do poznámek, pošlu mu materiály. A ano, hodí se to lidem, kteří chtějí něco psát - je to totiž studnice nápadů.
Pokud by to někoho zajímalo, z druhého oboru (anglistika) jsem zkoušky posral, ale z filmovědy jsem je úspěšně složil. Ať žije Sľnko v sieti a semiologie!

Akira
Asi nemá smysl říkat více. Mám zase o něco více rád anime. Co dovede zprostředkovávat pár barvičkama, je až dechberoucí.
Obrázek

Smrt si říká Engelchen
Československý majstrštyk o partyzánovi, jež z nemocničního lůžka flashbackuje na dobu války, doporučuji naprosto totálně úplně všem. Engelchen by mohl budit dojem, že půjde o žánrové soupeření partyzánů s náckovským vyhlazátorem á la Rudý úsvit. Trochu to tam je, spíše snímek ale řeší tradiční duševní devastaci války ("jsou partyzání viní za to, že Němci kvůli jejich raidu zabili pár civilistů; a i pokud nejsou, mohou partyzáni s takovým collateral damage vůbec dále po válce žit?") a kromě toho obsahuje naturalistický popis celého zápolení odbojářů.
Obrázek
Je supr si to dát s jinou zapomenutou perlou jménem Ať žije republika (1965), která se ještě více rochní s popisu posledních dnů války a mezi okupanty, Čechy a budoucí okupanty, dává docela brutální rovnítko. Navíc Ať žije republika využívá dětského hrdinu, čímž se oslím můstkem dostáváme k dalším dvěma kusům artu...
Obrázek

Ivanovo dětství
Původně jsme tento film chtěl avízovat jako "Johnyho dětství", přičemž bych tu čtenáře mystifikoval tím, že jde o snímek z čínské invaze do USA, v níž mladý Johny slouží jako spojka pro zdevastovanou americkou armádu a ukazuje při tom hrůzy války. Pak jsem ale byl příliš líny nafotošopovat obrazovou dokumentaci. Pointou ale bylo, že Ivanovo dětství (od r. Tarkovského, který nám dal Solaris a Stalkera) řeší Velkou vlasteneckou válku poměrně apoliticky (a uvědomte si, co to byl v CCCP za feat), byť stále dosti jednostraně, a hlavně ji přenáší efektem na dětské "práče". Které na konci umře. Což ale můžete ze syrové formy čekat. Poněkud rozbitý naravit ale spravuje, co může, svou magickou a až lyrickou kamerou, takže jde o ideální políček všem, kteří si myslí, že story o válce musí nutně obsahovat detonující svazy vojsk.
Obrázek

Welcome, or No Trepassing
Druhý ruský film, nyní vlastně dětský snímek popisující trampoty v nějaké pionýrskm táboře. Co může působit dementně, je ve skutečnosti chytrnou alegorií na sovětskou Rus, protože dítě je vlastně něco-jako-dizident, zatímco vedoucí tábora je něco-jako-diktátor. Je supr dát si to s double feature projekcí československého O slavnosti a hostech, které vlastně řeší úplně totéž velmi podobmě.
Obrázek

Thin Blue Line
Americký dokument sledující muže odsouzeného za smrt policisty, a paralelně muže, který s tím... nějak souvisí. Asi nebude úplně spoiler prozradím-li, že ten první byl uvězněn neprávem, protože čin vykonal ten druhý.
Thin Blue Line (NEPLÉST se stejnojmenným sitcomem s Rowanem Atkinsonem!) drží v historii pozoruhodné místo, protože jde o snímek převratný hned z několika hledisek:
- měl vliv na to, že jednoho neprávem odsouzeného vězně sprostil viny
- vynalezl moderní kriminální filmovou rekonstrukci á la CSI Whateva
- další skvělý soundtrack od Phillipa Glasse!
- neprávem odsouzený muž vypadá a zní skoro jako Liam Neeson, což tomu dodává grády jako nic jiného na světě!
- jde o fascinující postmoderní polemiku nad subjektivností vnímání (různé lidé "po Rašamonovsku" popisují tentýž čin jinak), takže je ideální dát si to jako double feature spolu s filmem M od Fritze Langa, které rovněž řeší kontrast různých zločinců (ten taky doporučuju, ale spíše pokud vás zajímá téma viny gangstera, který si své řemeslo zvolil, vs. viny úchyla, který se s nutností prznit děti narodil).
Obrázek
Už mě ty fiktivní avatary tady serou iritují...

Odeslat nové téma Odpovědět na téma
PředchozíDalší

Zpět na Filmy

cron