Vono to právě není moc jasně řečeno, ale je řečeno, že "
Once in the pods, the victims are dissolved into a raw genetic "paste" for ease of transport. This paste will then be used in the construction of a newborn Reaper, with the victims' minds being preserved to form the Reaper's gestalt consciousness."
1. Je dost dobře možné, že asimilace funguje podobně (neřekl bych stejně) jako u Borgů, ale z gruntu je zrušit, když je možnost dozvědět se z Reaperů o minulých cyklech & zachovat (alespoň v nějaké podobě) zbytky obyvatel mi nepříjde taky moc košér. ME dává možnost zachovat Reapery. A prosím žádné řeči o "osudu horším než smrt". Na to chybí data. Není jasné, jestli jsou mysli indoktrinovány nebo prostě "pochopily" záměr Reaperů, jak ho líčí Catalyst.
Ona indoktrinace je vůbec poměrně vtipná, vzhledem k tomu, že se skoro zdá, že indoktrinovaní á la Saren (nikoliv á la huskové) nebo Illusive Man vlastně... ehm, vlastně měli vždycky pravdu. Saren se snažil de facto o syntezi, Illusive Man de facto o control. Catalyst sice řekl, že toho nemohli dosáhnout právě proto, že už byli indoktrinovaní, ale jaksi finále (nebudeme-li se zatěžovat balastem jako indoctrination theory) explicitně říká, že OBOJÍHO mohli dosáhnout, protože ho dosáhl Shepard. Čili by se dalo argumentovat, že tahle indoktrinace není zlé vymytí mozků, ale skutečné porozumnění důvodu existence Reaperů a smíření se s ním, resp. snaha upravit galaktické rasy na nové paradigma. Nezapomínejme, že Codex entry o indoktrinaci je sepisovaný z úhlu pohledu Sheparda/Aliance, nikoliv z úhlu pohledu Catalystu.
Ale co já můžu vědět, když to nejspíše neví Casey Hudson, že...
Jinými slovy, nevím, jestli tahle moje "hodná" intepretace indoktrinace ve hře přímo je, ale myslím, že idea, že dva největší záporáci trilogie byli vlastně klaďasové, kteří měli pravdu, je příliš poutavá, než aby se nechala ležet ladem
Nevím, idea, že AI a organici se automaticky vždycky zničí, z toho pramení poměrně logicky a jde o tradiční tropu sci-fi. Že se Gethové mohou zkamarádit a Joker může randit s EDI mohou být výjimky z pravidla. Vzpomeň si na odlišné příklady vraždících AI z ME1 na Citadele nebo infikované VI na Čapkovi v ME2. Pointa je, že AI má nad organiky vždycky kurefskou výhodu (ostatně reálný myšlenkový konstrukt technologické singularity tvrdí totéž
2), takže i když bude devět AI hodných a spojených s organiky a ta desátá bude evil, který bezskrupolně shromaďuje zdroje, má ta desátá furt výhodu nad ostatníma.
Je ale fakt, že v ME3 mohla být volba čtvrtá, kdy Shepard nasraně pošle Catalyst do prdele, udeří jeho projekci pěstí a ten ho za to potom airlockuje =
Mise skončila kritickým neúspěchem. Bylo by to pěkně v ranku badass Sheparda, který by svým krutopřísným přístupem projednou narazil do zdi.
Nemám osobně nejmenší problém s řešením, že AI se (i přes dílčí kamaráderii) spojí proti organikům. Nikde není řečeno, že vcelku mírumilovní Gethové jednou nebudou sami čelit mnohem méně láskyplné AI, která je smete a organiky hned po nich. Vlastně myslím, že by to byl fajn obsah nějaké budoucí hry - aby to zpětně dodalo pointě ME3 ráznost.
Btw. v souvislosti s kontroverzním ME koncem mě napadlo dát zase po chvíli průchod mé psací úchylce a založit v povídkové sekci forum, kde by se psaly různé ideje, jak to mělo skončil
lépe/
srozumitelněji. Myslím, že konce ME, BSG, SG i lecčeho dalšího stojí za delší řešení a cool alternativy, ale zase to nestojí o víc, než game design stať (nechci, aby to byly povídky). Pak se aspoň můžeme navzájem vykrást do svých budoucích románů. Psal by tam někdo kromě mě (neparodické!) texty nebo bych v tom byl sám?
____________________________
1 - Mass Effect Wiki. "Reaper" (2012), dostupné z <http://masseffect.wikia.com/wiki/Reaper>.
2 - Wikipedia. "Technological singularity" (2012), dostupné z <http://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity>.