Nanit a nanorobot je naprosto to samé (alespoň v SG). Když replikátorské nanity naprogramuješ jinak, mohou fungovat taky jen jako "výrobní stroje" a v základu je to jedno a to samé - malé strojky co se dokáží zkopírovat a dokáží manipulovat s atomy (nebo trochu většími stavebníi prvky) tak, aby z nich něco nově sestavily.
Pokud použít nanostroje k výrobě Atlantisky, tak jenom na "supertechnické" části - není důvod atom po atomu vyrábět kovovej panel, ale třeba počítače, senzory, vedení energie, generátory štítů a podobné "aktivní" prvky by se už možná tímhle způsobem vyplatily.
V díle Return to tak rychle opravili právě replíci a to proto, že k opravě použili svoji vlastní loď ve které přiletěli (+ ještě měli navíc k dispozici 3 ZPMka). Navíc ačkoliv ten výbuch na obrázku vypadá drsně, je dost možné že jenom vysklil okna a dveře, a rozhodil pár stěn, ale brána, rozhraní počítače a nosné prvky samotné místnosti zůstaly nepoškozené (protože například nespadl vrchní hangár jumperů).
Absence svárů jde (jak jsem psal) dosáhnout mnoha jinými způsoby než jen komplet výrobou všeho - od "lepšího" svařování, po "růst stěn z jednoho kusu kovu", až po použití nanorobotů na "dočištění" svarů a lepší spoje.
Mám podezření, že 1 000 000 antiků by mělo krapet větší výkonnost, než 1 000 000 ukrajinců. Ne proto že bych chtěl urážet ukrajince, ale proto, že antici jsou v oblasti "ručních nástrojů" poněkud vyspělejší a tím pádem jeden antik odvede víc práce než jeden ukrajinec, stejně jako jeden dnešní ukrajinec odvede s jeřábem a svářečkou víc práce, než středověkej Čech, nebo třetihorní Číňan.
V tom díle, kde se skrz mezigalaktický "bránový" most vrátil tým z Atlantis do města bránou a kde antici z Trii byli mrtví s tím, že Woolsey a O´Neill chvíli utíkali a pak byli zajati, replíci na opravu v řádu hodin použili materiál z vlastní hyperprostorové lodě. Vzhledem k fyzické síle každého z nich si prostě mohli tu loď jenom rozřezat na "panely" a ty pak přenést a navařit na díry. Vnitřek stačilo začistit a bylo to zas jak nové.
"výroba a opravy" nanoroboty nemusí fungovat jenom tak, že daný výrobek vytvoří "z vlastních těl" a pak "ztvrdnou". Mohou ho vytvořit i z jiných materiálů, jako miliardy opravdu malinkých ukrajinců s opravdu malýma cihličkama.
Filmečky, kde (v Aj) vykládají a ukazují o čem tu mluvím
assemblery (skládače), nástroj výroby a tvorby:
http://www.youtube.com/watch?v=Ck-_QNscMFwdisassemblery (rozkládače), smrtící zbraň účinná proti čemukoliv:
http://www.youtube.com/watch?v=eXP2VbhNhygIntro ke hře "Hostile waters", ve které se stáváš kapitánem "Adaptivního bitevního křižníku" - plavidla na kterém můžeš nanotechnologií vyrábět (nejen) bojová vozidla a následně je buď přímo (z první osoby), nebo nepřímo (ala RT Strategie) ovládat a bojovat s nimi proti nepřátelským základnám. Před dlooouhou dobou to byla špičková hra, teď je zajímavá spíš tou nanotechnologií. Například "výroba" ostrovů prostřednictvím nanorobotů je docela zajímavá (ačkoliv jde o stejnou situaci jako je to sekání letné Hooodně malýma nůžtičkama na nehty).
http://www.youtube.com/watch?v=yUOBXdLfu0gTaké myšlenka "Soulcatcheru" je značně zajímavá - zařízení které má každý voják jednotky v hlavě a když umře, je jeho "mysl" zkopírována do stroje a je možné jí pak následně použít jako "řídící zařízení" pro tank, vrtulník, stíhačku, dělo, nebo cokoliv co vyrobíš a použiješ.
http://www.youtube.com/watch?v=6qe77Y2gP00