Zdravim, toto forum jsem pročetl poměrně pozorně a našel spoustu zajímavých příspěvků, ale jedna věc mi tu stále chybí a to vesmírná lod postavitelná z nám dostupných technologií během 10-100 let. Pojmenuju ji prozatim jako "Jupiter-X1". Pokusim se to tedy rozepsat i se stávající situací v NASA.
Účel: Loď by sloužila pro pohyb ve sluneční soustavě a plnila mise v rámci výstavby základen, rovněž pro jejich zásobování, průzkum a to vše s lidskou posádkou.
Složení lodě: Jupiter-X1 by se skládal z rotačního prstence, díky kterému by posádka mohla pobývat ve vesmíru delší dobu bez větších vedlejších účinků na jejich zdraví a dále by byla složena z mnoha modolů, podobně jako je tomu u ISS. NASA vyvíjela v rámci programu Constellation (zrušen, škrty v rozpočtu) nosné rakety Ares. Ares V pro vynášení modulu Orion pro cesty na Měsíc a Mars a menšího bratříčka Ares I pro zásobování ISS. Ares V by měl mít doposud největší nosnost ze všech nosičů. Byl by ideálním kandidátem na vynesení potřebných modulů ke stanici ISS, kde by byl Jupiter-X1 postupně montován dohromady (i když by to trvalo tak 10 let). Ideálně se počítá s tím, že projekt bude společný - USA, ESA, Roskosmos (Rusko), JAXA (Japan) a další by postupně vynášeli moduli a na stanici ISS by byl zřízen montážní tým. Nakonec by byla vynesena pohonná sekce Jupiteru.
Pohonné systémy: Pohon Jupiteru by fungoval ve 2 fázích díky 2 druhům motorů a to raketový motor na kapalné palivo (chemický) a iontový pohon.
1.fáze- Chemický motor- Urychlí lod na max. hodnotu a pak se vypne a šetří palivo pro brždění v cíli a pro návrat.
2.fáze- Iontový motor- Chopí se svého údělu po vyhasnutí chemického motoru a loď začne znovu zrychlovat.
Princip: Rozepisovat princip se mi moc nechce, ale ve stručnosti: jde hlavně o to že chemický motor má velký tah – je tedy ideální pro prvotní zrychlení ale oproti iontovému motoru nedosahuje takové max. rychlosti (a hlavně má obrovskou spotřebu paliva) (chemický motor max. rychlost do 5km/s, iontové podle druhu od 40 až 70 km/s a dokonce nejnovější připravované motory by měli dosahovat rychlosti až 200km/s.) Jenže iontový motor má příliš malé zrychlení (a=0,01m/s). NASA by měla vyvíjet motory s daleko větším výkonem tudíš i lepším tahem, ale ani tak nebudou mít takový tah jako motory chemické. Dalším ideální kandidátem by byl jaderný pohon. Dodává mnohonásobně větší výkon než motory chemické, nemusíte s sebou tahat takové množství paliva, ale příliš velká radiace může mít neblahé účinky na posádku a také hrozí nekontrolovatelná jaderná reakce. Tyhle problémy by se daly vyřešit stejně jako je tomu ve StarTreku (i když ho nemám rád ). Gongoly by byly odděleny od hlavní části lodi a směrem k posádce by se zvětšila ochrana před ozářením.
Závěrem: Většina věcí, které sem zmínil sou v rámci vývoje nebo se stále zlepšují viz iontové motory takže do těch 100let bychom se vešli. Napište své připomínky, vím, že nepíšu zrovna nejsrozumitelněji ale snažil sem se
PS: S SG to asi moc nesouvisí, ale to snad vadit nebude