Není? Když by to bylo nemožné, někdo (kdo není líný MYSLET) by se o to určitě pokusil. Kolik už jsi viděl filmů, seriálů, nebo jenom animovaných krátkých filmů, které si může udělat i usmrkanec doma na svém vlastním počítači s nulovými náklady, ve kterých už se o to POKOUŠELI? Kdyby to nebyla LENOST a neochota vymýšlet něco reálnějšího, jak vysvětlíš neexistenci "nepovedených" pokusů udělat přesně to?
Mimochodem, až do nové verze BSG VŠICHNI usilovně tvrdili to samé (Tj že to "nejde") o reálnějším zvuku ve vesmíru při přestřelkách. "musí být slyšet hvízdání motorů, kulek a výbuchů"... CHA
V BSG to vyřešili ambientními skladbami a je to MINIMÁLNĚ stejně dobré, jako hvízdání laserů.
Znova pro méně pozorné opakuju VYUŽÍT SITUAČNÍ ZÁKRES NA MÚSTCÍCH. Radar (nebo jeho sci-fi obdoby) zachytává pohyby cílů a jejich přibližné velikosti a tvary na giganticé vzdálenosti a pak je vykreslí na obrazovku 35 na 50 centimetrů a to tak, že i nejblbější z blbých pozná co je co a k jaké to patří straně. Kapitán na můstku už z podstaty věci prostě musí mít buď holografický přehledový "tank" (tj skříň, akvárium, nebo prostor, ve kterém jsou holograficky znázorňovány lodě, střely a cokoliv důležitého a to lehce DISPROPORČNĚ, případně ještě s dalšími informacemi tipu "rychlost, vektor, pravděpodobný dostřel a stav cíle"). A když ne ten, pak alespoň poboční displej u kapitánského křesla, který nemá tolik důležitých informací, ale zase na druhou sranu je VELMI přehledný. A to, jak by to "mohli" udělat jsem napsal už v předchozím přípsěvku.
Tento přístup by měl minimálně 2 výhody.
1) bylo by to realističtější
2) ušetřili by VELMI na FX - tricích. Deset vteřin pohledu na exteriér letící lodě totiž stojí na grafice a počítačových tricích zhruba tolik, kolik by stálo pět minut celé bitvy na přehledovém displeji, jenom s krátkými prostřihy na lodě ve vhodných chvilkách, jako jsou obrana proti střelám, nebo zásahy střelami, případně zásahy energetickými děly "zblízka".
Problémy s minutovými prodlevami? Jednoduché. Jak vyřeší filmaři, když hlavní postava - malý chlapec stárne a sílí ROKY času? Napíší "za několik let" a strčí tam zjevně staršího herce, jak se loučí při odchodu z domova. Jak vyřešíš Ty, když přetáčíš kazetu ve videu a nechceš to dělat minutu po minutě. Fast forward. Tak přesně tímhle způsobem by mohli velmi elegantně vybruslit z nebezpečí, že přestřelka ve vesmíru bude vypadat nudně. Další možnost je montáž. Když ukazují, jak Rocky trénuje na šampionát v boxu, taky tam hodí hezkou muziku, střih na tréning v ringu, skákání přez švihadlo, běhání za autem trenéra po ulici, ranní jogging po schodech a za míň jak dvě minuty divák shlédne měsíce, nebo dokonce roky v čase příběhu, plné práce hlavního hrdiny. "Čas" je ve filmu směšně časo ignorovaný parametr, takže nechápu, proč se ho tak bojíš.
Nemůžou urychlit střely, můžou ale urychlit "příběh" tak, aby bylo zjevné že posádka můstku prožívá delší čas, než divák vidí. Například tak, že natočíš posádku můstku po požadovaných "několik minut" a pak dáš pohled jak na můstek, tak na přehledový holotank se zrychleným časem. Pohyb v holotanku bude VYPADAT jako že trvá jen pár sekund, ale z pohybu lidí okolo divák pochopí, že to trvá déle. Alternativou je ta montáž, jak už jsem psal.
Ve filmu by to KLIDNĚ udělali PŘESNĚ TAKHLE.
Stejně, jako dělají dojem "zmrznutí v čase", nebo dojem "zrychlení času". Různé dilatační nástroje a stroje času jsou filmaři už vyřešené - stačí si od nich jenom půjčit efekt, jaký vidí divák.
Mimochodem hluboce doufám, že se o něco takového pokusí, protože se v dohledné době podle všeho chystá HH film "On Basilisk station" (Stanice Bazilišek). Tam se s tím prostě BUDOU MUSET něják poprat - pokud si nechtějí naštvat 2/3 fandů a zabít šanci na další pokračování.